Satış geliştirme faaliyetlerinin perakendeci markalı ürünleri satın alma niyeti üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER FARUK ÜZMEZ

Danışman: Ahmet Başcı

Özet:

Küresel ve yerel rekabetin etkisiyle firmalar pazarlama çabalarına ve hedef kitlesine en uygun çözümü üretmeye çalışmaktadırlar. İndirim marketleri perakende sektörünün en hızlı dönüşüm geçiren ve hızla büyüyen organizasyonları olmuşlardır. İndirim marketlerinin hızlı büyümesinin sebepleri; temel ihtiyaç maddelerini satmaları ve tedarik zincirlerinin gelişmesiyle daha fazla çeşidi daha kolay ulaştırmaları olmuştur. Bu yaşanan değişim ve dönüşümde müşterilerin de beklentileri, arzu ve istekleri dönüşmektedir. Bu kapsamda market perakendecileri hem yaygınlaşmaya hem de gelirlerini artırabilecekleri alanlara yatırım yapmaktadırlar. Buradan hareketle daha iyi kontrol edilebilen, çeşitliliği artıran, daha uygun maliyete daha fazla gelir getiren ve pazarlama harcamalarında avantaj sağlayarak rakiplerden farklılaşmayı sağlayan "perakendeci markalar" geliştirilmiştir. Bu çalışmada, rekabetin yoğun olarak devam ettiği, her geçen gün mağaza sayılarını artıran indirim marketlerine odaklanılmıştır. İndirim marketlerinde yüksek satış hacmine sahip perakendeci markalı süt ve süt ürünleri araştırmaya dahil edilmiştir. Bu bağlamda perakendeci markalı ürünler için gerçekleştirilen satış teşvik kampanyalarının, perakendeci markalı ürünleri satın alma niyetini öngörmedeki rolü araştırılmıştır. Bu kapsamda satış geliştirme faaliyetlerinin fiyat bilinci, indirim duyarlılığı ve marka güveni üzerinden satın alma niyetine nasıl etki ettiği ölçülmüştür.