Kriz iletişiminde medya yönetimi ve 2009 Türk Hava Yolları krizi ve 2001 Amerikan Havayolları krizi karşılaştırılmalı incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Belgin Nazan Diyaroğlu

Danışman: EBRU ÖZGEN

Özet:

ÖZ KRİZ İLETİŞİMİNDE MEDYA YÖNETİMİ VE 2009 THY KRİZİ VE 2001 AA KRİZİ KARŞILAŞTIRMALI İNCELEMESİ Günümüz işletmelerinde krizler çok farklı nedenlerle ortaya çıkmaktadır. Ortaya çıkış nedenleri ve oluşumları açısından değişik nedenlerden kaynaklanan bu krizlerden yara almadan çıkmak tüm kurumların hayalidir. Krizi doğru yorumlayarak kamuoyuna da kurumun krize olan tepkisini doğru bir şekilde yansıtabilmek için kriz iletişimi yapmak kaçınılmazdır. Bu çalışmada, havayolları sektörünün en büyük kriz nedenlerinden olan uçak kazalarında havayolu şirketlerinin yaptıkları kriz iletişimine değinilmiştir. Amerikan Havayollarının 2001 yılında, Türk Hava Yolları’nın ise 2009 yılında yaşadıkları uçak kazalarıyla ilgili nasıl bir kriz iletişimi programı yürüttükleri ve medyayı kullanma şekilleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda THY ve AA’nın meydana gelen uçak kazaları sonrasında medya yönetimi ve kriz iletişimi becerilerinin ne ölçüde başarılı olduğu çeşitli basın kuruluşlarında çıkan haberler doğrultusunda değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda, Amerikan Havayollarının THY ile karşılaştırıldığında, daha etkili medya yönetimi yaparak kriz iletişimi sürecinde başarılı olduğu saptanmıştır. ABSTRACT MEDIA MANAGEMENT IN CRISIS COMMUNICATION AND COMPARATIVE CASE STUDY OF 2009 THY CRISIS AND 2001 AA CRISIS Crises arise from different reason in today’s corporations. It is a dream for all the institutions not to be damaged after these different kinds of crises. It is inevitable to use crisis communication in order to show the institution’s crisis response to the public, correctly. In this study, airlines’ crisis communication practices are researched on aircraft accident situations. It is comparatively examined, American Airlines’ crisis in 2001 and THY’s crisis in 2009 and the two companies performed what kind of a crisis communication program and which steps they took to manage the media. At the end of the review, THY and AA’s media management and crisis communication skills were evaluated according to the news were published in a variety of selected press organizations. As a result of assessment, American Airlines was found more successful than THY, by doing more effective media management in the process of crisis communication.