Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİLARA NARİN
Danışman: Levent Deniz
Özet:
Her bölgenin geçmişi, çevresi, içinde bulunduğu bireylerin sosyal yaşantıları, imkanları gibi etmenleri dolayısıyla bir bölgenin kültürü o bölgenin çevre sorunlarına ve değişime bakışını, direncini etkilemektedir. Düşük bir sosyo-ekonomik seviyeye sahip bir ilçede öğrenim gören öğrencilerin çevre okuryazarlık durumlarının kendi sosyo-kültürel çevreleri kapsamında ele alınarak ortaya konması bu araştırmanın problem durumunu oluşturmaktadır. Araştırmada sosyo-ekonomik açıdan düşük bir bölgede öğrenim gören öğrencilerin çevre okuryazarlık durumlarının bulundukları sosyal çevre içinde derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden etnografik araştırma deseni ile durum çalışmasının sentezi olarak görülebilecek etnografik durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcıları; Sultanbeyli ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören öğrenciler, öğrencilerin velileri, görev yapan öğretmenler, okul çalışanları, idareciler, okulun bulunduğu mahalledeki muhtar ve okula yakın camilerden birinde görev yapan imam oluşturmuştur. Veriler gözlem ve görüşmeler aracılığı ile toplanmış, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan görüşmeler ve gözlemler sonucunda elde edilen bulgular; öğrencilerin çevre okuryazarlık durumları, öğrencilerin çevre okuryazarı olmaya yönelik deneyimleri ve öğrenciler ile iletişimde olan yetişkinlerin öğrencilerle ilgili görüş ve deneyimleri olmak üzere ele alınmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin çevre okuryazarlık durumları bilgi, beceri, duyarlılık ve davranış olarak; Sultanbeyli ilçesindeki öğrencilerin çevre okuryazarı olmaya yönelik deneyimleri aileleriyle, arkadaşlarıyla, öğretmenleriyle ve ilçelerindeki insanlarla deneyimleri olarak; öğrenciler ile iletişimde olan yetişkinlerin öğrencilerin çevre okuryazarı olmalarına yönelik görüş ve deneyimleri öğrencilerin çevre okuryazarlık durumlarına yönelik görüşleri, öğrencilerin çevre okuryazarlık durumlarına yönelik deneyimleri, öğrencilerin çevre okuryazarlıklarını etkileyen unsurlar, öğrencilerin çevre okuryazarlığını artırmaya yönelik fikirler ve öz eleştiriler olarak ele alınabildiği görülmüştür. Araştırma sonuçlarından hareketle okul çalışmalarıyla ilgili, ilçe çalışmalarıyla ilgili ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.