Halk eğitimi çalışanlarında örgütsel güven ve mesleki motivasyon düzeyinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Reyhan Önal

Danışman: OZANA URAL

Özet:

Bu araştırma, Halk Eğitimi Merkezi çalışanlarının örgütsel güven ve mesleki motivasyon düzeylerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında Halk Eğitimi Merkezinde farklı görevlerde çalışan kişilere yönelik “ Mesleki Motivasyon Ölçeği” ve Örgütsel Güven ölçeği ve Örgütsel Güven Ölçeğinin alt boyutları olan; Çalışan Duyarlılığı, Yöneticiye Güven, İletişim, Yeniliğe Açıklık başlıkları araştırılmıştır. Bunun yanı sıra araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu uygulanarak katılımcıların demografik özellikleri ve araştırmayı etkileyebilecek farklı özelliklerini keşfetmeye yönelik anket uygulanmıştır. Halk Eğitimi Merkezi çalışanlarının istatistiksel değerlendirilmesinde iki grubun puanları kıyaslanırken bağımsız gruplar için t-testi; ikiden fazla grubun puanları kıyaslanırken ANOVA analiz yöntemi kullanılmıştır. Anova sonrası ikili kıyaslamalar ( Post-Hoc ) Tukey HSD ile yapılmıştır. Mesleki branşlara göre Motivasyon ve Örgütsel Güven puanları arasında fark olup olmadığı; Tek yönlü varyans analizi yöntemi ve çalışma kapsamında kullanılan Örgütsel Güven ve Motivasyon ölçekleri ve alt faktörleri arasında yapılan karşılaştırma ile belirlenmiştir. Bu karşılaştırmada; branşını diğer olarak işaretleyenler katılmamıştır. Fark varsa anlamlılığı hangi iki grup arasında kaynaklandığını Tukey HSD testi yapılarak belirlenmiştir. Araştırmaya katılan Halk Eğitimi Merkezi çalışanlarının; Örgütsel güven açısından sınıf öğretmenleri ile usta öğreticiler arasında, Çalışanların Duyarlılığı, Yöneticiye Güven ve İletişim açısından ise branş öğretmenleri ile usta öğreticiler arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Doğdukları ilçede görev yapma durumlarına göre örgütsel güven ve motivasyon açısından anlamlılık düzeyini belirlemek için t-testi yapılmış ve hiçbir puan açısından anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Yapılan çalışmada örgütsel güven ve mesleki motivasyon açısından faktörlerin aynı gruplar üzerinde aynı sonuçları doğurmadığını görmekteyiz. Bu durum örgütsel güven ile mesleki motivasyon arasında aynı yönlü bir ilişkinin olmadığını göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Güven, Örgütsel Güven, Motivasyon, Mesleki Motivasyon, Halk Eğitimi. ABSTRACT This study aims to examine the level of organisational trust and professional motivation of personels of Public Education Centers within the study. Organisational trust and professional motivation scales were prepared and administered to participants who work in various positions in the centers. Moreover, the subtitles under organisational trust scale such as ‘communication’, ‘trust for administrator’, ‘Being open to innovation’,’Sensitivity for the personnel’ were questioned. Furthermore, a personal information form which was developed by the researcher was carried out to find out the demographic feautures of the participants and various features that may affect the results of the survey. For the statistical assessment of the personels in the centers, while comparing the results of two groups, T-Test was administered for the independent group; the method of ANOVA Analysis were used for comparing the results of more than two groups. (Post-Hoc) Tukey HSD was used for dual comparisons after ANOVA. Whether there was a difference between the results of motivation and organisational trust or not according to the branches was identified by using one way anova method and organisational trust and professional motivation inventories and the comparison within the subtitles. For these comparisons the ones who marked their branches as ‘other’ were not counted. In the case of any difference, Tukey HSD test was conducted to determine within which two groups show meaningful difference. The participants taking part in the study in terms of organisational trust, between form tutors and master tutors; in terms of sensitivity, for the personnels between skill teachers and master tutors; in terms of trust for administrator, between skill teachers and master tutors; in terms of communication, between skill teachers and master tutors result in meaningful differences. In order to determine the level of significance with reference to organisational trust and motivation based on where they were born in, T-test was administered but there wasn’t any meaningful difference for any type of result. In the study it is seen that in terms of organizational confidence and professional motivation, factors do not cause the same outcomes on the same groups. This proves that there is not a directly proportional correlation between organizational confidence and professional motivation. Key Words: Trust, Organisational Trust, Motivation, Professional Motivation, Public Education