Otistik bir öğrenciye adı söylenen çalgıyı gösterebilme öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİDEM MUTLU KARŞIYAKALI

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Bu araştırmada, adı söylenen çalgıyı gösterebilme hedef davranışının öğretiminde eşzamanlı ipucu ile öğretimin etkililiği araştırılmıştır. Ayrıca öğretim sırasında hedeflenmeyen beceri öğretimine yer verilmiştir. Hedeflenmeyen beceri sunumu, gösterebildiği çalgıyı amacına uygun şekilde çaldırabilmek şeklinde yapılmıştır. Araştırmada, tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın genelleme etkisi öntest-sontest şeklinde, ortamlar arası ve kişiler arası genellemeye yönelik düzenlemeye yer verilerek yapılmıştır. Öğrenmenin kalıcılığı ise; uygulama sona erdikten 2 ve 4 hafta sonra uygulanan izleme oturumları ile kontrol edilmiştir. Araştırma, İstanbul'da Özel NOVA ÖZEL EĞİTİM ve REHABİLİTASYON MERKEZİ'nde bireysel eğitime devam eden 7 yaşında otistik bir erkek çocuğu ile yapılmıştır. Adı Söylenen Çalgıyı Gösterebilme davranışının eşzamanlı ipucu ile öğretiminin etkililiğinin araştırıldığı bu araştırmada; toplu yoklama, günlük yoklama, öğretim oturumu, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Oturumların tümü birebir öğretim şekli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verisi toplanmıştır ve eşzamanlı ipucu ile öğretimin etkililiğini belirlemek üzere grafiksel analiz yapılmıştır. Adı Söylenen Çalgıyı Gösterebilme Davranışının öğretiminde eşzamanlı ipucu ile öğretimin etkili olduğu araştırma bulgularında gözükmektedir ve öğretim sona erdikten 2 ve 4 hafta sonra yapılan izleme oturumları ile kalıcılığın korunduğu ve öğrenilenlerin aynı oturumda gerçekleştirilen farklı ortam ve farklı kişi genellemesinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. ABSTRACT The purpose of this research was to demonstrate the effectiveness of simultaneous prompting in teaching of target behavior to show the instrument mentioned. The teaching of the skill which is not aimed at during the education has also been mentioned. The presentation of this skill has been made, in accordance with the aim, by making the subject play the instrument which he/she showed. Of the single subject designs, multiple probe (baseline) design has been used. The generalization effect of the research has been applied in the form of first test and last test, discussing the organization about interpersonal generalization in different environment. The permanence of learning has been checked by means of the observation sessions applied two and four weeks later after the practice was completed. The research has been conducted with a seven-year-old autistic boy attending individual education in Nova Special Training and Rehabilitation Center in Istanbul. In the research, where the effectiveness of the teaching of ' Showing The Instrument Behavior' by simultaneous prompting method has been researched, group examination, daily examination, teaching session, and observing and generalizing sessions have been organized. All of the sessions have been done by one-to-one teaching method. The data of reliability among the observers and of application reliability have been collected and graphic analysis has been applied to assess the effectiveness of simultaneous prompting teaching method. According to research results, it is clear that simultaneous prompting is effective in teaching the behavior of showing the instrument and it has been understood that the permanence has been kept by means of observation sessions applied two and four weeks later after the education was completed. It is also clear that what has been acquired is effective in the generalization of different environment and different people applied in the same session.