Milli Eğitim Bakanlığı`na bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin müzik dersi ile ilgili karşılaştıkları sorunlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SENA GÜRŞEN

Danışman: Mehmet Ali Özdemir

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin müzik dersi ile ilgili sorunları saptamaktır. Bu amaç doğrultusunda, 44 ilköğretim 31 ortaöğretim kurumunda görev yapmakta olan 140 müzik öğretmenine, var olan durumun tespitine ve bu durumun değerlendirilmesine yönelik bir araştırma olduğu için veri toplama aracı olarak anket tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans (f) , yüzde (%) , t-Testi ve Varyans Analizi istatistiksel tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular ışığında; a) Müzik öğretmenlerinin, müzik eğitiminden beklenen verimliliği sağlayacak öğretmenlik yeterliliklerine yeteri kadar sahip olamadıkları, b) Müzik öğretmenlerinin çalışma ortamlarının, verimli çalışmaları için yeterli olmadığı, c) Müzik öğretmenlerinin görev yaptıkları okullardaki yöneticilerin, müzik eğitimini destekleyici davranışlarının yetersiz olduğu, d) Öğrencilerin, müzik eğitimi almak için yeteri kadar istekli ve hazırlıklı olmadıkları görülmüştür. Bu araştırmanın sonucunda saptanan yetersizliklerin giderilmesi için bazı önermelerde bulunulmuştur; a) Müzik öğretmenlerinin aldıkları eğitimde program birliği sağlanarak içerik ve yöntem bakımından geliştirilmesi gerekliliği, b) Müzik öğretmenlerinin mesleki doyumlarını olumsuz yönde etkileyen öğrencilerin, derse karşı olan isteksizlikleri ve okul yönetiminin yetersiz desteğinden kaynaklanan sorunları ortadan kaldırmak için, müzik dersinin önemseneceği bir eğitim yönteminin uygulamaya konması önerilmiştir. The aim of this research is to point out to the problems of music teachers, working in primary and secondary schools, about the music lessons. Within the framework of this aim, a questionnaire has been given to the 140 music teachers from 44 primary, 31 secondary school in order to point out the conditions they are in and to evaluate them. Analyzing the data obtained as a result of the study, frequency (f), percentage (%), t-Test and Variant Analysis statistic techniques have been made use of. In the light of the data obtained at the end of the study; a) Music teachers don't have adequate teaching education to supply the expected productivity in musical education. b) The working environment of music teachers do not adequately supply the necessary conditions for productive work. c) The managers at the schools where music teachers work, do not support musical education adequately. d) Students are not willing and prepared enough for a musical education. Some suggestions have been put forth to overcome the inadequacies mentioned as a result of this study; a) The education the music teachers receive must be developed by means of content and method through the unification of programs. b) In order to overcome the problems caused by the unwillingness of students to the music lessons and inadequate support of school managers which negatively effect the professional satisfaction of music teachers, it is suggested that an education method where music lessons are considered more important must be practiced.