Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin grafik okuryazarlığı etkinlileri ile karar verme becerileri ve kavram öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seyide Senanur Talaslıoğlu

Danışman: FATMA ŞAHİN

Özet:

ORTAOKUL 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK OKURYAZARLIĞI ETKİNLİKLERİ İLE KARAR VERME BECERİLERİ VE KAVRAM ÖĞRENMELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Bu çalışma, ortaokul üçüncü sınıf öğrencilerinin grafik okuryazarlık etkinlikleri ile karar verme beceri ve kavram öğrenmeleri arasındaki ilişkileri incelemiştir. Araştırmada yarı deneysel araştırma modellerinden ön test- son test kontrol gruplu çalışma modeli kullanılmıştır. Çalışma 2015-2016 Eğitim Öğretim yılı Konya ili Yunak ilçesinde bulunan merkez bir okulda öğrenim gören öğrenciler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda 21 kontrol grubunda 23 öğrenci olmak üzere toplam 44 öğrenci üzerinde araştırma gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri müfredatın gerektirdiği gibi öğrenim görürken; deney grubu öğrencileri ise fen bilimleri dersleri yanında grafik okuryazarlık etkinlikleri kullanılarak öğrenime devam edilmesi sağlanmıştır. Toplam 8 hafta süren bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Uygulanan çalışmaların etkisini incelemek için deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test ve son test olarak Kavram Öğrenme Testi, Grafik Okuryazarlık Testi ve Karar Verme Beceri Testi uygulanmıştır. Araştırma sonucu ulaşılan nicel verilerin analizi için SPSS 17.0 programı kullanılmıştır. Veri analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, Anova Testi, Ki-Kare ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Deney grubu öğrencilerine uygulanan etkinlikler nitel verileri oluştururken bu verilerin değerlendirilmesi için araştırmacı değerlendirme ölçekleri hazırlamıştır. Bu ölçeklere göre etkinliklerin değerlendirilmesi ve deney grubu ilerlemeleri gözlemlenmiştir. Grafik okuryazarlık etkinliklerinden yararlanılarak yapılan çalışmada karar verme becerileriyle ve kavram öğrenmeleriyle olan ilişkinin olumlu yönde artış sağladığı görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin grafik okuryazarlık, karar verme ve kavram öğrenme düzeylerinde ilk duruma göre artış olduğu gözlemlenmiştir. Çalışma grafik okuryazarlık etkinliklerinin önemini, öğrencilerin kavram öğrenme ve karar verme becerilerine olan olumlu etkileri belirlemiştir. Anahtar kelimeler: Grafik, Grafik Okuryazarlık, Grafik Okuma, Grafik Yorumlama, Karar Verme Becerisi, Kavram Öğrenme. ABSTRACT RESEARCH ON CORRELATION AND RELATIONSHIP BETWEEN GRAPHIC LITERACY ACTIVITIES, DECISION MAKING ABILITIES AND CONCEPT LEARNING OF THIRD GRADE STUDENTS This study is the examination of relationship between decision-making skills and concept learning with graphic literacy activities for secondary students. In the research, pre-test and post-test control group study model were used among quasi-experimental research models. The study was conducted on students who were studying in the central school of Konya Yunak in 2015-2016 Academic Year. The research was totally performed on 44 students which consist of 21 experimental groups and 23 control groups. While the students of control group were studying as required by the curriculum, the students of experimental group continued to study by using graphic literacy activities in addition courses. The study was totally performed throught 8 weeks. Concept Learning Test, Graphic Literacy Test and Decision-Making Skills Test were performed to the students of experimental and control group as pre-test and post-test in order to examine the effects of studies which were applied. SPSS 17.0 software was used for the analysis of the obtained quantitative data. The arithmetic mean, standard deviation, Wilcoxon Signed Ranks Test were applied at data analysis. The data obtained from the research result is evaluated at the 0.05 level of significance. While researcher was creating the activities of qualitative data which were applied to the students of experimental group, the researcher prepared rubrics in order to evaluate these data. Accordingly, evaluation of the activities and the progress of experimental groups were observed. The relationship with the decision-making skills and concept learning was found positive in the study by utilizing the graphic literacy activities. It was observed that the level of the experimental groups’ graphic literacy, decision-making and the concept learning has been increased compared to first state. In our research, the importance of graphic literacy and provided increased are observed. Keywords: Graphic, Graphic Literacy, Interpreting Graphs, Decision-Making Skills, Concept Learning.