Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa Top
Danışman: CEMİL ÖZTÜRK
Özet:Bu araştırma; edebî ürünlerle desteklenmiş öğrenme – öğretme süreci ile mevcut programa dayalı yürütülen öğretim arasında “İlköğretim 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük” dersinin “Ya İstiklâl, Ya Ölüm!” ve “Çağdaş Türkiye Yolunda Adımlar” ünitelerinde öğrenci başarısı ve tutumu üzerinde anlamlı bir farklılaşmanın olup olmadığını ve edebî ürünlerle desteklenmiş öğrenme – öğretme süreci ile ilgili öğrenci duygu ve düşüncelerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Deneysel modelin ön test – son test kontrol gruplu desenine göre gerçekleştirilen araştırma: 2008 – 2009 Eğitim ve Öğretim yılında, İstanbul ili Esenyurt ilçesi Yusuf Akdaş İlköğretim Okulu 8. sınıflarından 33 kişilik deney grubu ve 33 kişilik kontrol grubu ile sürdürülmüştür. Araştırma sürecinde, öncelikle deney ve kontrol grubuna ön başarı testi ve ön tutum ölçeği uygulanmış, grupların ön test ve ön tutum başarı puanları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı tespit edildikten sonra deneysel işleme geçilmiştir. Toplam 14 hafta devam eden deneysel işlemin tamamlanmasından sonra, deney ve kontrol grubuna son test ve son tutum ölçeği uygulanmış, deney grubundaki öğrencilerle uygulamanın etkililiği ile ilgili görüşme yapılmış ve uygulamanın bitiminden 6 hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Başarı testi ve tutum ölçeğinden elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Görüşme formundan elde edilen veriler ise betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, edebî ürünlerle desteklenmiş öğretimin yürütüldüğü deney grubu ile mevcut programa dayalı öğretimin yürütüldüğü kontrol grubunun son test başarı puan ortalamaları, son tutum puan ortalamaları ve kalıcılık testi puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılaşma olduğu ve edebî ürünlerle desteklenmiş öğretimin, öğrencilerin derse karşı olan ilgisini artırdığı, dersten zevk almalarını sağladığı, temel beceri ve değerlerinin gelişimine olumlu katkı sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Edebî ürünlerle desteklenmiş öğretim, öğrenci başarısı ve tutumu ABSTRACT This research was conducted in order to discover whether there is a significant differentiation in student success and attitude among learning-teaching process that is supported by literary material and the education process that is carried out according to the contemporary program in the chapters “Either freedom or death!” and “Steps Towards a Modern Turkey” of the course “Republic of Turkey’s History of Revolutions and Atatürk” for the 8th graders. In due course, this study was carried out as to explore students' emotions and thoughts concerning the learning and teaching process that is supported by literary materials. This study, which was conducted in accordance with the pre test-post test control group pattern of the experimental model, was carried out in the 2008-2009 academic year, in Yusuf Akdaş Primary School in Istanbul, Esenyurt with an experimental group of 33 and control group of 33 8th graders. During the research process, firstly, pre-success test and pre-attitude scale were applied to the control and experiment groups. After determining the absence or presence of a significant differentiation among the pre-test and pre-attitude scores of the groups, the research continued with the experimental procedure. Following the completion of the experimental process which lasted for 14 weeks, post test and post attitude scales were applied to experiment and control groups. Furthermore, students in the experiment group were interviewed about the effects of the procedure and after six weeks a permanence test was applied. While the data gathered from the success test and attitude scale were analyzed by using the SPSS program, the other data gathered from the interview form was analyzed with descriptive analysis method. At the end of this research, it was concluded that among the post test success score averages, post attitude score averages and the permanence test score averages of the experimental group which were applied the education supported by literary material and the control group which were applied the contemporary curriculum, there is a significant differentiation for the experimental group. It was shown that the education supported by literary materials increased students’ interest in the course; it let students enjoy the class and it provided positive effect in the development of basic skills and values of the students. Key Words: Education supported by literary materials, Student success and attitude.