Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZGE KÖNGÜL
Danışman: Mehtap Yıldırım
Özet:
Bu
araştırmada, STEM uygulamalarının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem
çözme becerilerine ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada karma desenlerden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır.
Araştırmacı tarafından geliştirilen dört STEM ders planı dört hafta on altı
saat boyunca uygulanmış, uygulamanın öğrencilerin problem çözme becerilerine ve
bilimsel süreç becerilerine etkilerini incelemek için aşağıdaki sorulara cevap
aranmıştır:
1.
STEM uygulamaları ile
desteklenmiş fen öğretiminin ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç
becerilerine etkisi var mıdır?
2.
STEM uygulamaları ile
desteklenmiş fen öğretiminin ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin problem çözme
becerileri ile ilgili kendilerini algılama düzeylerine etkisi nasıldır?
3.
Ortaokul 6.sınıf
öğrencilerinin STEM uygulamaları ile desteklenmiş fen öğretim sürecinde
yaptıkları çalışmayla ilgili öz değerlendirmeleri nasıldır?
4.
Ortaokul 6.sınıf
öğrencilerinin STEM uygulamaları ile desteklenmiş fen öğretim sürecindeki
performansları nasıldır?
Araştırmanın
örneklemi 2018-2019 eğitim-öğretim yılında
İstanbul Küçükçekmece ilçesinde bir
devlet okulunda okuyan 35 öğrenci oluşturmaktadır.
Veri
toplama aracı olarak araştırmanın nicel kısmında Bilimsel Süreç Becerileri
Testi ve Problem Çözme Envanteri kullanılırken araştırmanın nitel kısmında
Değerlendirme Rubriği ve Öğrenci Etkinlik Kağıtları kullanılmıştır.
Araştırmadan
elde edilen verilerle ilgili yapılan analizlerde, deney grubunun seviyelerinin
tespit edilmesi amacıyla Bilimsel Süreç Becerileri Testi ve Problem Çözme
Envanteri ön test olarak uygulanmıştır. Deney grubu öğrencileri takımlara
ayrılırken karne notları dikkate alınmıştır. Uygulama sonunda araştırmanın
nicel kısmı için Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Problem Çözme Envanteri son
test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmı için uygulama sonunda
Değerlendirme Rubriği ve Öğrenci Etkinlik Kağıtları uygulanmıştır. Araştırmanın
toplanan nicel verileri bir istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın nitel kısmında ise veriler grafik haline getirilip yorumlanmıştır.
Araştırmadan
elde edilen bulgular şunlardır: STEM uygulamaları ile desteklenmiş fen öğretimi
yapılan deney grubundaki öğrencilerin problem çözme becerileri ile ilgili
kendilerini algılama düzeyleri ve bilimsel süreç becerileri olumlu yönde
etkilemektedir. STEM uygulamaları ile desteklenmiş fen öğretim sürecinde
öğrencilerin öz değerlendirmelerinin pozitif yönde geliştiği görülmüştür. Gözlemlerde
süreç içerisinde öğrencilerin etkinlik kağıdında elde edinilmek istenen
bilimsel süreç becerileri, problem çözme becerileri açısından olumlu
geliştikleri belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: STEM Eğitimi, Problem Çözme Becerileri, Bilimsel Süreç
Becerileri