Cumhuriyet Halk Partisi'ndeki ideolojik dönüşümün Türkiye'de din eğitimine yansıması (1945-1950)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Atatürk İlkeleri Ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP AZDER

Danışman: Meral Balcı

Özet:

Din öğretiminin örgün eğitim kurumlarından (1933 yılında İlahiyat Fakültesi‟nin kapatılmasından sonra)tamamen kaldırılmış olmasıyla, cumhuriyet dönemi eğitim tarihimizin oldukça önemli bir konusu olan din eğitimi, çok tartışmalı bir şekilde 1946‟dan sonra yeniden ele alınmış ve çeşitli çevreler tarafından doğru ve yeterli çözüm yolları arayıp bulamamanın sıkıntıları yaşanmıştır. 1947 yılında CHP ideolojik bir dönüĢüm yaşamış bu durum eğitim sürecine yansımış ve eğitimi etkilemiştir. Din sistemden uzaklaştırılmıştır. Lakin daha sonraları partinin kimlik arayışına girmesi ki -bazı yazarlarca “sağa kayma” olarak adlandırılır- dinin yeniden müfredata dâhil etme zorunluluğunu beraberinde getirmiştir. Bu araştırmanın amacı konjoktürel değişimin eğitim kademelerine ne şekilde yansıdığını, bunun sonuçlarının neler olduğunu objektif bir biçimde değerlendirmektir. Bu bağlamda partinin ideolojik dönüşümünün eğitim üzerinde de önemli bir etken olduğu gözlemlenmiştir. 

Araştırmanın araçlarını döneme ait resmî gazete, hatıratlar, konuyla ilgili yazılmış kitaplar oluşturmaktadır.