Clifford Geertz’e göre kültürel bir sistem olarak din


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Behram Hasanov

Danışman: ALİ KÖSE

Özet:

"Clifford Geertz'e göre kültürel bir sistem olarak din" adlı bu çalışmamızda, dinin kültürel boyutunu inceleyerek yaptığı orijinal din tanımıyla ve dinin analizi ile ilgili sunduğu yöntemle farklı bir yaklaşım sergileyen Clifford Geertz'in görüşlerini inceledik. Giriş bölümünde, konunun daha iyi anlaşılması için Geertz'in hayatına, eserlerine ve düşüncelerinin zeminine sonra ise benimsemiş olduğu yorumlayıcı yaklaşım geleneğine yer verdik. "Ontolojik ve epistemolojik boyutlarıyla kültür" adlı ikinci bölümde genel olarak Geertz'in geliştirdiği kültür görüşünü ve kültürü inceleme yöntemini ele aldık. "Kültürel bir sistem olarak din" adlı üçüncü bölümde ise Geertz'in kültürel bir sistem olarak dini nasıl ele aldığını, din ile sosyal yaşam arasında nasıl bir ilişki kurduğunu ve bu görüşlerini yaptığı alan araştırmalarına hangi ölçüde yansıttığını tartıştık. Bu çalışmamızda Geertz'in geliştirdiği din teorisinde ve yaptığı alan araştırmalarında bazı eksik yönlerin olmasına rağmen, dinin sosyal ve kültürel boyutunu anlayabilme ve fonksiyonlarını öğrenme açısından daha dinamik bir yaklaşım içerisinde olduğu kanaatine vardık. ABSTRACT The present thesis examines Clifford Geertz's theories based on his own definition and methods in analyzing religion as a cultural system. The introductory chapter focuses on Geertz's academic posture, works, ideas, as well as his interpretivist approach. Then, the chapter titled "Ontologic and Epistemologic Dimensions of Culture" deals with his way of interpreting culture. The final chapter titled "Religion as a Cultural System" analyzes how Geertz approaches religion, interrelates religion and social life, and reflects his own ides in field studies. The concluding chapter outlines the importance of Geertz's methodology and its failures in interpreting religion, though it reaches the conclusion that Geertz presents a well-established and dynamic method in understanding religious phenomena.