Askeri öğrenci duyuşsal nitelikler ölçeğinin geliştirmesi ve deniz astsubay meslek yüksek okuluna alınan deniz astsubay hazırlama okulu ve sivil kaynaklı öğrencilerin bu nitelikler bakımında karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özgür Can Kaygısız

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

2003-2004 eğitim öğretim yılında Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu (DAMYO) Komutanlığı Altınova/YALOVA'da yürütülen bir dizi çalışma sonucu ortaya konan bu tezle bir askeri öğrencide bulunması gereken duyuşsal niteliklere ilişkin bir tutum ölçeği ve gözlem formu geliştirmek; belirlenen bu nitelikler bakımından DAMYO öğrencilerinin kendilerine yönelik algıları ile bölük astsubayları / akademik danışmanlarının onlar hakkındaki algıları arasında anlamlı bir ilişki ve fark olup olmadığına ve DAMYO'nda okuyan Deniz Astsubay Hazırlama Okulu (DAHO) ve sivil kaynaklı öğrenciler arasında anlamlı bir fark olup olmadığına bakmak amaçlanmıştır. Gerek ölçek geliştirme gerekse denenceleri sınama amaçlı veri toplama süreçlerinde tutum ölçeklerinin ve gözlem formlarının içtenlikle doldurdukları, ayrıca örneklemlerin araştırmada incelenen özellikler bakımından evreni temsil ettiği kabul edilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Askeri Öğrenci Duyuşsal Nitelikler Tutum Ölçeği ve Gözlem Formu geliştirildikten sonra resmedilmeye çalışılan gerçek, DAMYO öğrencilerinin kaynak bazında duyuşsal durumudur. Çalışmanın ana bulgusu DAMYO'nda okuyan sivil kaynaklı öğrencilerin, denencelerin aksine, DAHO kaynaklı öğrencilerden daha cesur, daha gerçekçi, daha sosyal, daha güçlü benlik algısına sahip, kendisini ve çevresini geliştirmeye daha açık, mesleğini daha çok seven, daha disiplinli, daha erdemli ve ulusal değerlere daha bağlı çıkmasıdır. Bu çarpıcı sonuç aslında DAHO'nun kapatılmasının ne kadar yerinde bir karar olduğunu göstermektedir. Diğer yandan ortaya konan tablo özellikle 2004-2005 eğitim öğretim yılında DAMYO'nda yürütülecek olan duyuşsal davranış eğitimi için pusula niteliğindedir. Mezuniyet sonrası yapacakları meşakkatli görevler ve meslekleri icabı yeri geldiğinde vatan uğruna canını bile feda etme gerekliliği göz önüne alındığında askeri öğrencilerin duyuşsal alan nitelikleri en üst düzeyde olmak gerekir. En az bilişsel alan kadar önemli bir öğrenme alanı olmasına karşın son derece ihmal edilmiş olan bu alana özgü özellikle ülkemizde yapılan araştırma sayısı oldukça azdır. Bu çalışmanın eğitim bilimleri alan yazınımızdaki ciddi bir boşluğu dolduracağı ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığının nitelikli personel yetiştirme ereğine katkı sağlayacağı umulmaktadır. Eğitimcilerin en acil görevi gençlere doğru işler yaptıklarında haz almayı öğretmektir. This thesis, which is the result of a series of studies carried out by Navy Petty (Noncommissioned) Officer Proficiency Higher School Command (DAMYO) in Altınova/YALOVA in 2003-2004 education year, is aimed at developing an attitude scale and observation form regarding the affective domain qualifications that have to be found in cadets and determining whether there is a meaningful relationship and difference between DAMYO students' perception of themselves and perception of their division petty officers / academic counselors about them and whether there is a meaningful difference between students who are civilian origin who have been trained in Navy Petty (Noncommissioned) Officer Preparation High School (DAHO) in DAMYO, with regard to the mentioned qualifications. Either in scale development or in data gathering processes that are aimed at testing hypothesis, it is assured that honest answers are given both in scale and observation forms; moreover, it is accepted that the samples represent the universe with respect to features observed in the research. Survey method is used in the research. After developing the "Attitude Scale and Observation Form Affective Domain Qualifications of Cadets'", the fact about the affective domain situations of DAMYO cadets with regard to their origin is tried to be revealed. Contrary to the hypothesis, the major finding of the research is that students who are civilian in origin are more courageous, realistic, social, disciplined, virtuous , more open to develop themselves and their environment than the students from DAHO and they have more powerful perception and their love for their profession is greater than DAHO students. This dramatic result has shown that abrogation of DAHO is a very right decision. In addition, other findings of the research can be compass in nature for the affective behavior education especially in 2004-2005 education year. By taking into consideration the hard work cadets will encounter after graduation and the obligation of sacrificing themselves for the sake of their nation as a nature of their profession, cadets' affective domain qualifications should be kept at maximum level. Although the affective domain is at least as important as cognitive domain, it has really been ignored and there has only been e few studies carried out in this field especially in our country. I hope that this study will make a great contribution to the educational sciences field literature and the goal of Turkish Navy Force Command for training qualified staff.