Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Timur İnan
Danışman: AHMET FEVZİ BABA
Özet:YÜZEN VASITALAR İÇİN SEYİR PLANLAMASI YAPABİLEN BİR ZEKİ SİSTEMİN GELİŞTİRİLMESİ Geçmişten günümüze, gemi ile ticaret veya yolculuk yapmak her zaman tercih edilen bir yöntem olmuştur. Yapılan seyirlerin ticaret açısından önemi oldukça fazladır. Ticarette, gemi tarafından taşınan malın hızlı şekilde yerine ulaşması, gemi tarafından az yakıt harcanması gibi faktörler yapılan ticaretin verimini arttırmaktadır. Bir limandan diğer limana yükün en hızlı şekilde taşınması, ticarette hızlanmayı, verim artışını, personel ve yakıt giderlerinin düşmesi gibi sonuçları doğurmaktadır. Gemilerin hızlı şekilde bir limandan diğerine varmasının yanında gemilerin güvenli şekilde seyir yapması da bir diğer önemli konudur. Gemi güvenliği için gerekli önlemler alınmadan, gemide yükün hızlı şekilde yerine varmasının, yakıt tüketiminin veya personel giderlerinin hiçbir önemi olmamaktadır. Gemi çarpışmalarında büyük miktarlarda maddi kayıp ve can kaybı meydana gelmektedir. Dolayısıyla, gemilerin bir limandan diğerine en hızlı ve en güvenli şekilde seyir yapması oldukça büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, bu sorunları üstesinden gelebilecek bir zeki sistem ortaya konulmuştur. Sistem, gemi için en verimli rotayı, hava ve deniz şartlarına uygun olarak hesaplayabilmekte, geminin diğer gemilerle çarpışma ihtimalini hesaplayıp çarpışmadan kaçınma için rota tavsiyeleri verebilmektedir. Çalışma için Ege Denizi seçilmiştir. Ege Denizi, içinde bulunan çok sayıda ada ve liman ile karmaşıklığı yüksek bir seyir bölgesidir. Ortaya konulan sistem, Ege Denizi üzerinde bulunan 61 adet liman arasında seyir yapılabilmesi için tavsiye üretmektedir. Hava ve deniz şartlarına göre seyirin hangi düğümler izlenilerek yapılması gerektiğini hesaplamakta, seyir esnasında meydana gelebilecek çarpışmaları önleme açısından tavsiye verebilmektedir. Çalışma dâhilinde, Ege Denizi’nde seyirlerin yapılabilmesi için toplam 604 adet düğüm belirlenmiş ve hesaplamalar bu düğümler kullanılarak yapılmıştır. Çalışma MATLAB geliştirme ortamında çalışmaktadır. Haritalama için shapefile dosyaları kullanılmıştır. -------------------- ABSTRACT DEVELOPING A SMART SYSTEM THAT CAN MAKE NAVIGATIONAL PLANNING FOR SAILING VESSELS From past to present, trading with ships or traveling has always been the preferred way. The cruises made by the ships are very important in terms of trade. From a commercial point of view, factors such as the rapid arrival of the goods transported by the ship and less fuel consumption by the ship increase the efficiency of the trade. The fastest transportation of cargo from one port to the other port results in acceleration in trade, increase in productivity, and decrease in personnel and fuel costs. It is another important issue that ships arrive safely from one port to another, as well as ships are safely navigated. Without taking the necessary precautions for ship security, the rapid delivery of the cargo on the ship, fuel consumption or personnel costs are of no importance. In ship collisions large amounts of material losses and loss of life occur. Therefore, the fastest and safest way to move ships from one port to another is of great importance. In this study, an intelligent system that can overcome these problems has been introduced. The system can calculate the most efficient route for the ship in accordance with the weather and sea conditions, calculate the probability of the ship colliding with other ships and give route recommendations for avoiding collision. The Aegean Sea was chosen for the study. The Aegean Sea is a complex sailing area with a high number of islands and ports. The proposed system produces recommendations for navigation between the 61 ports on the Aegean Sea. According to the weather and sea conditions, the system can calculate which nodes should be followed and can advise on the prevention of collisions during the voyage. Within the scope of the study, a total of 604 nodes were determined and the calculations were made by using these nodes in order to make the course in the Aegean Sea. The study works in the MATLAB development environment. Shapefile files are used for mapping.