Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Memduh Emrah Özcan
Danışman: BÜLENT ORAL
Özet:Temelde iki farklı grup altında toplanabilen elektrikli araçlar, hibrit ve sadece elektrikli araçlar olmak üzere sınıflandırılmaktadır. Hibrit araç grubu, kendi içerisinde şarj edilebilen ve şarj edilemeyen araçlar olarak alt sınıflara ayrılmaktadırlar. Hibrit araçlar üzerinde fosil yakıtlı motor ve elektrik motoru olmak üzere iki farklı sistem mevcuttur. Sadece elektrik motorlu araçlar, isminden de anlaşılabileceği üzere sadece elektrik motorları sayesinde hareket ettirilmektedir. Şarj edilebilen hibrit elektrikli araçlar ve sadece elektrikli araçlar üzerinde şebekeden şarj edilerek doldurulmakta olan harici batarya sistemleri mevcuttur. Bu batarya sistemlerinin beslenebilmesi için elektrikli araç şarj ekipmanları ve elektrikli araç şarj istasyonları kullanılmaktadır. Günümüz modern toplumunda zamanın önemli bir değer olması sebebiyle de elektrikli araçların daha hızlı şarj edilmelerine ihtiyaç günden güne artmaktadır. Bu sebepten elektrikli araçların şarj edilmesi esnasında aktarılan enerji ve şarj süresi büyük önem kazanmaktadır. Dünya çapında bakıldığından elektrikli araçların şarj edilmesi için kullanılan belli başlı sistemler ön plana çıkmaktadır, bunların yanında bazı firmalar kendi markaları için özel geliştirdikleri şarj sistemleri ile kendi kullanıcılarına daha hızlı şarj etme avantajı sağlamaktadırlar. Farklı araç modellerinde çeşitli sistemler kullanılabildiği gibi kıtalar hatta ülkeler arasında dahi elektrikli araç şarj istasyonları farklılıklar göstermektedir. Araçların belirli standartlar içerisinde üretilmesi ve kullanılması gerekmektedir. Araçların şarj edilmesi için kullanılan şarj ekipmanı ve şarj istasyonlarının elektrik şebekeleri üzerinden beslenmeleri gereklidir. Elektrikli araçların ve şarj sistemlerinin şebekeye entegrasyonu büyük önem taşımaktadır. Çünkü elektrik şebekelerinin elektrikli araç şarj işlemleri için gereken güç talebini karşılaması ve şebekede bulunan elektrik kalitesini etkilememesi gerekmektedir. Elektrikli araç şarj istasyonlarının yasal sınırlar ile belirlenmiş olan harmonik seviyelerini sağlaması ve şebekedeki enerjini kalitesi üzerinde olumsuz etki oluşturmaması beklenmektedir. Bu çalışmada elektrikli araçların şebeke enerji kalitesi üzerindeki etkileri üzerinde durulmuştur. Farklı araç modellerinin çeşitli şarj istasyonları kullanılarak şarj edilmesi sonucunda oluşturdukları harmonik seviyeleri pek çok kaynaktan toplanarak değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında elektrikli araç şarj sistemlerinin şebekeye olan etkilerinin incelenebilmesi için Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Terzioğlu Kampüsü baz alınarak Digsilent programı üzerinde model oluşturulmuştur. Kurgulanan simülasyonda kampüs içerisinde şebekeye kaç adet elektrikli araç şarj istasyonu bağlanabileceği ve kaç araca hizmet verilebileceği konusu incelenmiştir. İlerleyen yıllarda elektrikli araç kullanımının ve üniversite popülasyonunun artması sebebiyle trafolar üzerinde yoğunluk oluşması ihtimali değerlendirilmiştir. Bu kapsamda yapılan çalışmada, trafoların %100-%120-%150 değerlerine kadar yüklenmesi durumunda şebeke üzerine yerleştirilebilecek elektrikli araç şarj istasyonu adetleri konusu çalışılmıştır. -------------------- Electric vehicles, which can basically be grouped under two different groups are classified as hybrids and battery electric vehicles. Hybrid vehicles are divided into sub-classes as non-rechargeable vehicles. They can be fed on two different systems as fossil fuel engine and electric motor on hybrid vehicles. Only the electric motor vehicles can be moved by electric motors. Rechargeable hybrid electric vehicles and only electric motor vehicles have external charged battery systems which sould be charged from the grid. Electric vehicle charging equipment and electric vehicle charging stations are used for the feeding of these battery systems. When looking at the equipment used for charging electric vehicles, different types of charging equipment can be seen. In today's modern society, due to the fact that time is an important value, the need for faster charging of electric vehicles is increasing day by day. For this reason, the transferred energy and charge time during charging of electric vehicles is of great importance. The main systems used for the charging of electric vehicles come to the fore. Besides, some companies can provide faster charging advantage to their users with the charging systems they have developed specially for their brands. Different systems are used for different vehicle models, even in continents and countries, there are differences in electric vehicle charging stations. These differences became more apparent with the introduction of electric vehicles. Vehicles must be produced and used within certain standards. Manufacturers of electric vehicle and electric vehicle charging equipment are expected to meet these standards. Charging stations used for the charging of vehicles must be supplied via electrical networks. In this context, the integration of electric vehicles into the grid is of great importance. The electrical networks to which the car charging systems are connected must meet the power demand for charging. In addition, the electricity quality in the network should not be affected by the vehicle charging stations. Harmonic levels determined by legal limits are expected to be provided by electric vehicle charging stations. These systems are not expected to have a negative impact on the quality of energy. In this study, the effects of electric vehicles on grid quality are discussed. The voltage and current harmonic levels generated by charging different vehicle models by using different charging stations have been collected and evaluated from many sources. In this study, in order to investigate the effects of electric vehicle charging systems on the grid, a model was created on the Digsilent program based on the Çanakkale Onsekiz Mart University Terzioğlu Campus. In the simulation, how many electric vehicle charging stations can be connected to the network and how many vehicles can be serviced in the campus topics are examined. In the following years, due to the increase in the use of electric vehicles and the increase of the university population, the intensity of the transformers were evaluated. In this study, the number of electric vehicle charging stations that can be supplied over the network in case the transformers are loaded to 100% -120% -150% are studied. Finally, the comparison of the use of electric and fossil fuel vehicles has been made economically, and the economic and environmental effects of electric vehicles have been studied.