3-6 yaş çocukların ebeveynlerı̇nı̇n çocuk cı̇nsel ı̇stı̇smarı hakkındakı̇ farkındalıkları uygulamaları ve kaygılarının ı̇ncelenmesı̇


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSNA ELİHOŞ

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırmada 3-6 yaş çocukların ebeveynlerinin çocuk cinsel istismarı hakkındaki farkındalıklarının, uygulamalarının ve kaygılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde farklı sosyoekonomik özelliklere sahip bölgelerde yaşayan, 301'i kadın, 54'ü erkek 355 kişi oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacı ile araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu; çocuk cinsel istismarı konusunda risk faktörleri, tehlikeli mekanlar, istismarcı profili, aile içi mahremiyet, çocuk cinsel istismarının belirtileri, uzun dönem etkileri, ortaya çıkması, bildirimi ve çocuk cinsel istismarından korunma eğitimi konularında literatüre dayanan doğru cevapları bulunan farkındalık anketi; çocuk cinsel istismarından şüphe duyulması durumundaki, çocuk cinsel istismarına dair belirti görüldüğündeki, çocuk cinsel istismarından korunma eğitimi ve çocuğun cinsel istismara karşı ebeveyn tarafından korunmasına dair doğru, yanlış uygulamaları içeren uygulamalar anketi ve ebeveynlerin çocuğunu emanet etme, çocuğu yalnız bırakma, çocuğun kendini koruyamaması alt boyutlarını içeren "Cinsel İstismar Ebeveyn Kaygı Ölçeği" uygulanmıştır. Veri toplama aracından elde edilen veriler araştırmanın amaçları doğrultusunda frekans ve yüzde; standart sapma ve aritmetik ortalama hesapları yapılarak; fark analizleri yapılması gerektiği yerlerde bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanarak; değişkenler arasındaki ilişkilerin sınanması içinse Pearson Korelasyon analizi yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan ebeveynlerin; kaygı seviyeleri CİSEK ölçeği toplamında yüksek; "Emanet Etme" alt ölçeğinde orta; "Çocuğu Yalnız Bırakma" alt ölçeğinde yüksek; "Çocuğun Kendini Koruyamaması" alt ölçeğinde yüksek bulunmuştur. CİSEK Ölçeği toplamında ebeveynlerin; cinsiyet, yaş, gelir durumu, eğitim durumu değişkenlerine göre kaygılarının anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Farkındalık ve uygulamalar anketlerinin sonuçları değerlendirildiğinde, ebeveynlerin farkındalıkları ve uygulamaları ile ilgili boyutlarda oransal olarak farkındalıkların olumlu anlamda daha yüksek ve uygulamaların daha doğru yaklaşımlar olduğu kadar daha düşük seviyeli farkındalıklar ve doğru olmayan uygulamaların varlığı da tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ebeveynlerin eğitim ihtiyaçları bağlamında tartışılmıştır.