Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HÜSNA ELİHOŞ
Eş Danışman: NAZİFE HÜLYA BİLGİN KÖSE
Danışman: Levent Deniz
Özet:
Bu araştırmada 3-6 yaş çocukların ebeveynlerinin çocuk cinsel
istismarı hakkındaki farkındalıklarının, uygulamalarının ve kaygılarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul
ilinde farklı sosyoekonomik özelliklere sahip bölgelerde yaşayan,
301'i kadın, 54'ü erkek 355 kişi oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplamak amacı ile araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi
formu; çocuk cinsel istismarı konusunda risk faktörleri, tehlikeli
mekanlar, istismarcı profili, aile içi mahremiyet, çocuk cinsel
istismarının belirtileri, uzun dönem etkileri, ortaya çıkması,
bildirimi ve çocuk cinsel istismarından korunma eğitimi konularında
literatüre dayanan doğru cevapları bulunan farkındalık anketi; çocuk
cinsel istismarından şüphe duyulması durumundaki, çocuk cinsel
istismarına dair belirti görüldüğündeki, çocuk cinsel
istismarından korunma eğitimi ve çocuğun cinsel istismara karşı
ebeveyn tarafından korunmasına dair doğru, yanlış uygulamaları içeren
uygulamalar anketi ve ebeveynlerin çocuğunu emanet etme, çocuğu
yalnız bırakma, çocuğun kendini koruyamaması alt boyutlarını içeren
"Cinsel İstismar Ebeveyn Kaygı Ölçeği" uygulanmıştır.
Veri toplama aracından elde edilen veriler araştırmanın amaçları
doğrultusunda frekans ve yüzde; standart sapma ve aritmetik ortalama
hesapları yapılarak; fark analizleri yapılması gerektiği yerlerde
bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanarak;
değişkenler arasındaki ilişkilerin sınanması içinse Pearson
Korelasyon analizi yapılarak analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen sonuçlardan ebeveynlerin; kaygı seviyeleri
CİSEK ölçeği toplamında yüksek; "Emanet Etme" alt ölçeğinde
orta; "Çocuğu Yalnız Bırakma" alt ölçeğinde yüksek; "Çocuğun
Kendini Koruyamaması" alt ölçeğinde yüksek bulunmuştur. CİSEK
Ölçeği toplamında ebeveynlerin; cinsiyet, yaş, gelir durumu, eğitim
durumu değişkenlerine göre kaygılarının anlamlı bir şekilde
farklılaşmaktadır. Farkındalık ve uygulamalar anketlerinin sonuçları
değerlendirildiğinde, ebeveynlerin farkındalıkları ve uygulamaları ile
ilgili boyutlarda oransal olarak farkındalıkların olumlu anlamda daha
yüksek ve uygulamaların daha doğru yaklaşımlar olduğu kadar daha
düşük seviyeli farkındalıklar ve doğru olmayan uygulamaların
varlığı da tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ebeveynlerin
eğitim ihtiyaçları bağlamında tartışılmıştır.