Amatör futbol antrenörlerinin liderlik davranış tipleri ve kullandıkları motivasyon tekniklerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EGEMEN KÖRÜK

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

Bir antrenörün en önemli görevlerinden biri, takım üyelerini istenilen hedef ve amaca götürmek için liderlik etmesidir. Liderlik becerileri yüksek antrenörün doğal olarak takımını motive etmesi ise herkes tarafından beklenen bir olgudur. Spor takımlarının başarısında antrenörün sporcularını motive etmekteki başarısı ve kullandığı motivasyon teknikleri antrenörün kullandığı liderlik tarzları kadar önemli ve hatta belki de en önemli antrenörlük beceri haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, amatör futbol antrenörlerinin liderlik davranış tipleri ve kullandıkları motivasyon tekniklerinin belirlenmesidir. Ayrıca çeşitli liderlik davranış tiplerine sahip olan antrenörlerin hangi motivasyon tekniğini ağırlıklı olarak kullandığı araştırmanın içerisindedir. Çalışmada literatür taraması ve anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışması İstanbul ilinde bulunan ve bir takım çalıştıran amatör futbol antrenörlerine uygulanmıştır. Çalışmanın birinci kısmında liderlik ve motivasyonla ilgili kavramlar açıklanmış, bir sonraki aşamada ise anket sorularına verilen yanıtlar değerlendirilmiştir. Araştırmada liderlik davranış tiplerini belirlemek için hazırlanan anket soruları Davit R.Frew (1977)'in liderlik stili testi anket formu alınmış, antrenörlerin motivasyon tekniklerini belirlemeye yönelik 3 soru daha eklenip anket hazırlanmıştır. Ön anket uygulaması yapılarak anketin geçerliliği test edilmiştir (% 85.6). Likert ölçeğine göre oluşturulmuş olan anket sorularının frekans dağılımları tespit edildikten sonra puanlanarak değerleri bulunmuş, veriler analiz edilmiş, frekansları, ortalamaları, çapraz tabloları ve Ki-kare testleri yapılmıştır. İstatistik işlemlerinin anlamlılığı P< 0,05 düzeyinde test edilmiştir. Çalışma sonucunda; Amatör futbol antrenörlerinin % 30.2'sinin 30-39 yaş grubu arasında olduğu, % 63.2'sinin lise mezunu olduğu, % 72.0'si antrenörlük belgelerini federasyon kursundan aldığı, % 55.3'ünün meslekte 10 yıl ve üzeri çalışma süresine sahip olduğu, % 38.5'inin 2-5 arası amatör futbol ligi şampiyonu olduğu, % 50.5'inin kendisini başarılı bulduğu, % 39.8'inin sporcularına hiçbir şekilde korkutarak motivasyon uygulamadığı, %29.8'inin sporcularını ceza ile korkutmakta olduğu, % 18.1'inin sporcularını prestij kaybına dikkat çekerek korkuttuğu % 60.8'inin sporcularını ödüllendirerek motive ettiği ve amatör futbol antrenörlerinin büyük çoğunluğunun (83.5) demokratik ağırlıklı durumsal liderlik davranış tipi sergiledikleri belirlenmiştir. Bu çalışma, Türkiye futbol ligi amatör futbol antrenörlerinin liderlik modelleri ve kullandıkları motivasyon tekniklerinin belirlenmesinin yanı sıra, bundan sonraki yapılacak çalışmalara bir ilham vermesi ümidi taşımaktadır. One of the most important missions of a coach is leading the team members to reach their goals. It is usual that a coach, who has good leadership skills, can naturally motivate his team. The coach's motivation techniques and his success in motivating the players are as important as his leadership style, perhaps these are the most important coaching skills. The aim of this study is to identify the amateur soccer coaches' leadership styles and the motivation techniques they use. Furthermore which motivation techniques are used by coaches, who prefer various leadership styles, are included in this study. The study covers literature review and questionnaires. In the first part the concepts about leadership and motivation is explained and afterwards the answers given to questionnaire are evaluated. The questionnaire is based on David R.Frew(1977)'s leadership style test and three more questions are added in order to identify the coaches' motivation techniques. A pre-test is adopted to test the validity. (85.6%) By using Likert style measurement, the frequencies of the questions is found, data analyzed, frequencies, averages, cross tables and chi square tests are done. Statistical significance was determined as P<0.05. As a result, it is identified that 30.2% of amateur soccer coaches are 30-39 years old, 63.2% are graduated from high school, 72.0% got their licenses from federation course, 55.3% have been working over 10 years, 38.5% have been amateur league champion 2-5 times, 50.5% think they are successful, 39.8% never use fear arousal as a motivation technique, 29.8% threaten the players by punishment, 18.1% threaten the players by emphasizing the probable loose of prestige, 60.8% motivate the players by rewarding and the majority (83.5%) of the coaches prefer democratic situational leadership style. This study aims not only to identify the amateur soccer coaches' leadership models and the motivation techniques they use, but also to inspire further studies