Yetişkinlerin kitle iletişim araçları yoluyla verilen sağlık eğitimi haberlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLSÜM AKGÜN

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Yapılan bu araştırmada, yetişkinlerin kitle iletişim araçları yoluyla verilen sağlık eğitimi haberlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında yetişkinlerin tutumlarının düzeyi, tutumlarının çeşitli değişkenlere göre (cinsiyet, yaş, eğitim durumu, sağlık/hastalık durumu vb.) farklılaşma durumları ile sağlık eğitiminde kitle iletişim araçlarından yararlanma sıklıkları ve bu iletişim ortamlarına güven düzeyleri gibi sorulara cevap aranmıştır. Araştırma tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 10.06.2014-13.06.2014 tarihleri arasında İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Dâhili Tıp Bilimleri Anabilim Dalı Poliklinikleri Bekleme Salonu ve Cerrahi Tıp Bilimleri Anabilim Dalı Poliklinikleri Bekleme Salonunda 08.00-16.00 saatleri arasında bekleyen 20 yaş ve üstü hasta/hasta yakını gönüllü yetişkin bireyler oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Yetişkinlerin Kitle İletişim Araçlarıyla Verilen Sağlık Haberlerini Değerlendirme Anketi" ve "Kitle İletişim Araçlarıyla Verilen Sağlık Haberlerine Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Yetişkinlerin Kitle İletişim Araçlarıyla Verilen Sağlık Haberlerini Değerlendirme Anketi kişisel bilgilere, sağlık hastalık durumuna ve sağlık eğitiminde kullanılan kitle iletişim araçlarına ilişkin duygu ve düşüncelere yönelik soruların yer aldığı üç bölümden oluşmuştur. Kitle İletişim Araçlarıyla Verilen Sağlık Haberlerine Yönelik Tutum Ölçeği ise, 5'li Likert tipi bir ölçek olup yapılan geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları sonucunda 47 maddeden ve "gerçeklik" ve "önemlilik" olarak adlandırılan iki faktörden oluşmuştur. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 21.0 programı kullanılarak araştırmanın amaçları doğrultusunda analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı (f, % gibi) ve fark (t-testi, tek yönlü varyans analizi gibi) istatistiksel analizleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: yetişkinlerin kitle iletişim araçlarıyla verilen sağlık eğitimi haberlerine yönelik gerçekçi bulma, önemli bulma ve genel tutumları orta düzeydedir. Yetişkinler, sağlık eğitimi ihtiyaçlarını gidermede kitle iletişim araçlarını nadiren kullanmakta ve sağlık eğitiminde kullanılan kitle iletişim araçlarına az güvenmektedirler. Yetişkinlerin, sağlık eğitimi ihtiyaçlarını gidermede kitle iletişim araçlarını kullanma sıklığı arttıkça kitle iletişim araçlarıyla verilen sağlık eğitimi haberlerini gerçekçi bulma, önemli bulma ve genel tutumları artmaktadır. Yetişkinlerin, sağlık eğitiminde kullanılan kitle iletişim araçlarına güven düzeyi arttıkça kitle iletişim araçlarıyla verilen sağlık eğitimi haberlerini gerçekçi bulma, önemli bulma ve genel tutumları artmaktadır.