Maddedeki değişim ve enerji''ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve bilgisayar destekli öğretim yöntemiyle giderilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİDEM KAPLAN

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN FEN BİLGİSİ DERSİNDE ÖĞRENCİLERİN KAVRAMSAL ANLAMA VE BAŞARILARINA ETKİSİ Bu çalışmada; öğrencilerin “Maddedeki Değişim ve Enerji” ünitesindeki “Kimyasal Bağlar”, “Kimyasal Tepkimeler”, “Asit-Baz-Tuz” konularındaki kavram yanılgıları tespit edilip; bilgisayar destekli öğretim yönteminin bu yanılgıların giderilmesindeki etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla bir özel okuldaki 8. sınıflardan bir deney grubu ve bir kontrol grubu olmak üzere iki sınıf seçilmiştir. Örneklem grubunu oluşturan toplam öğrenci sayısı 45’tir. Araştırma uygulamalı olarak yapılmış olup 8. sınıf “Maddedeki Değişim ve Enerji” ünitesinin “Kimyasal Bağlar”, “Kimyasal Tepkimeler”, “Asit-Baz-Tuz” konuları boyunca devam etmiştir. Uygulamadan önce Bilimsel Başarı Testi (BBT), Açık Uçlu Sorular(AUS) Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT), Fen Bilgisine Yönelik Tutum Ölçeği (FTÖ) , Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği (BTÖ) uygulanmıştır. Kontrol grubunda dersler geleneksel yöntemle işlenirken , deney grubunda geleneksel yöntemin yanında bilgisayar destekli öğretim yöntemi de kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda bütün gruplara Bilimsel Başarı Testi, Açık Uçlu Sorular uygulanmış; yapılan etkinliklerin kavram yanılgılarını gidermeye ve başarıya etkisi değerlendirilmiştir. Ayrıca mantıksal düşünme yeteneğinin, fene ve bilgisayara olan tutumun başarıya olan etkisi de irdelenmiştir. Çalışma bittikten 10 hafta sonra BBT ve Açık Uçlu Sorular verilerek uygulamanın hatırlamaya etkisi incelenmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak ortaya çıkarılan sonuçlar şu şekildedir: • Bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile geleneksel yöntem arasında başarı ve kavramsal gelişim açısından , bilgisayar destekli öğretim yönteminin lehine anlamlı bir farklılık vardır. • Bilgisayar destekli öğretim yöntemi geleneksel yönteme oranla hatırlamada anlamlı bir farklılık yaratmaktadır. • Bilgisayar destekli öğretim yöntemi öğrencilerin fene karşı tutumunda anlamlı bir değişiklik yapmazken , bilgisayara karşı olan tutumlarında anlamlı bir farklılık yaratmıştır. • Araştırma sonuçlarına bakılarak öneriler sunulmuştur.Yapılan araştırmanın bu alanda yapılacak diğer çalışmalara ışık tutacağı umut edilmektedir. ABSTRACT THE EFFECT OF COMPUTER-ASSISTED EDUCATION METHOD ON THE COGNITIVE APPRECIATION AND ACHIEVEMENTS OF THE STUDENTS In this study; primary students’ misconceptions about "Chemical Bonds", "Chemical Reactions" and “Acids and Bases" were determined and the effects of the narrative and experimental teaching to remedy these misconceptions were researched. To this end, two groups were chosen among the eighth grade students who were attending at a private school. One of the groups was assigned as the control group while the other formed the experimental group.A total of 45 students took part in the study. The research was made in an implementation-based manner and the implementation went on during the courses aforementioned. Before implementation, scientific achievement test, conceptual probes, reasonable thinking skills test and attitude scales concerning science & computers were distributed to the students. Traditional method was applied in the control group whereas experimental group received the computer-assisted instruction. At the completion of instructions, students completed scientific achieved test and conceptual probes for the second time. In this way, the effects of the teaching activities which were fulfilled during the implementation on misconceptions and on achievements were evaluated. Additionally the effects of attitudes and reasonable thinking skills of the students on achievement were evaluated. The effects of the implementation on long term retention were also examined by distributing the scientific achievement test and conceptual probes to students 10 weeks after the study. The findings of the study indicated that; • Students who received computer – assisted instruction outperformed in regards to achievement & cognitive appreciation as compared to those who were instructed traditionally. • As compared to the traditional method, computer-assisted instruction created a significant difference in students’ long-term retention. • Computer-assisted instruction did not make any difference in students’ attitude towards science but it did make a significant difference in their attitude towards computers. • Some suggestions were made on the basis of results of the study. It is expected that this study would guide and help to the future studies in this field.