Mufaddal b. Seleme’nin Kitabü’l-melahi ve Esmaiha adlı eserinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Turgut Yahşi

Danışman: AHMET HAKKI TURABİ

Özet:

Mufaddal b. Seleme'nin Kitabü'l-Melâhi ve Esmaihâ adlı eseri ilk dönem Arap müziğinde kullanılan enstrüman isimlerine yer vermektedir. müellif çalgı isimlerinin Arap kültürünün bir parçası olduğunu savunmaktadır. bu noktada iddiasını delillendirmek için de örnekler veriyor. bu örneklemeleri ise şunlardır. Hz. Peygamber (sas) haadisleri ve sahabe kavilleri, ilk dönem Arap şiirleridir. genel olarak müellif bu argümanları kullanarak Arapların ud ve benzeri enstrüman isimlerinin Arapça menşeli olduğunu beyan etmektedir. Bu tezimizde müellifin bu iddiasını tartışarak gerçekte böyle olup olmadığını araştırdık. İslam coğrafyasının genişlemesinin doğal bir sonucu olarak farklı kültürler ile etkileşim söz konusu olmuştur. müzik de bundan payını almıştır. dolayısıyla enstrüman isimlerinin de komşu iran ve grek (yunan) gibi kültürlerden gelme ihtimali daha kuvvetlidir. ABSTRACT Mufaddal b. Salama's book named Kitab al-Melah and Esmaihâ gives place to the names of instrument used in the early Arab music. The author argues that the names of instrument are a part of Arap culture. At this point, he gives examples in order to prove his claim. These samples are the following: The Prophet (peace be upon him) hadiths and the Companions utterances are Arab poetry of the first period. In general, the author declares that, using these arguments, the names of lute (ud) and lute-like instrument are arabic origin. In this thesis, we investigated the author's claim by discussing whether or not the case in reality. As a result of the expansion of Islamic geography, there has been interacting with different cultures. Music was also affected by that. Therefore, arriving of the probability of the instrument names from such as neighboring Iran and Greek cultures are stronger.