Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HATİCE VATANSEVER BAYRAKTAR
Danışman: MİDRABİ CİHANGİR DOĞAN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmada, 5. sınıf öğrencilerinin öğretmeni ve ebeveyni ile olan iletişimleri ile Türkçe dersi konuşma becerileri arasında ilişkinin olup olmadığı incelenmiştir. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: Öğrencilerin, 1. Konuşma becerileri, öğretmeni ile olan iletişimi, annesi ile olan iletişimi ve babası ile olan iletişimi ne düzeydedir? 2. Konuşma becerileri, öğretmeni ile olan iletişimleri, annesi ile olan iletişimleri ve babası ile olan iletişimleri cinsiyete göre farklılaşmakta mıdır? 3. Öğretmeni ile olan iletişimleri ile konuşma becerileri arasında ilişki var mıdır? 4. Annesi ile olan iletişimleri ile konuşma becerileri arasında ilişki var mıdır? 5. Babası ile olan iletişimleri ile konuşma becerileri arasında ilişki var mıdır? Araştırma, 2011-2012 eğitim öğretim yılının birinci döneminde, İstanbul ilinin Avrupa Yakası’nda Bağcılar, Bakırköy ve Bahçelievler ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarında 5. sınıf öğrenimlerine devam eden toplam 469 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan ölçekler kullanılmıştır. Bu ölçekler “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği”, “Öğretmen ile Öğrenci Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”, “Anne ile Çocuk Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği” ve “Baba ile Çocuk Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”dir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılarak, veriler üzerinde genel ortalamalar hesaplanmıştır ve Mann Whitney U Testi ile Spearman Rank Order Korelasyonu yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları puanların genel ortalamalarına göre konuşma becerilerinin göreceli olarak yüksek düzeyde olduğu söylenebilir. Öğrencilerin “Öğretmen ile Öğrenci Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları puanların genel ortalamalarına göre öğretmenleriyle arasındaki iletişimlerinin göreceli olarak yüksek düzeyde olduğu söylenebilir. Öğrencilerin “Anne ile Çocuk Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları puanların genel ortalamalarına göre, anneleriyle arasındaki iletişimlerinin göreceli olarak yüksek düzeyde olduğu söylenebilir. Öğrencilerin “Baba ile Çocuk Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları puanların genel ortalamalarına göre, babalarıyla arasındaki iletişimlerinin göreceli olarak yüksek düzeyde olduğu söylenebilir. Kızların konuşma becerileri toplam puanları erkeklere göre daha yüksektir. Kızların öğretmenleri ile iletişim becerileri toplam puanları, erkeklerin puanlarından daha yüksektir. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre “Anne ile Çocuk Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları toplam puanlar arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre “Baba ile Çocuk Arasındaki İletişimi Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları toplam puanlar arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Öğrencilerin öğretmeni ile olan iletişimleri ile konuşma becerileri arasında çok zayıf ve pozitif yönlü anlamsız ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin anneleri ile olan iletişimleri ile konuşma becerileri arasında çok zayıf ve pozitif yönlü anlamsız ilişki olduğu görülmektedir. Öğrencilerin babaları ile iletişimleri ile konuşma becerileri arasında çok zayıf ve negatif yönlü anlamsız ilişki olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Öğrenci İletişimi, Ebeveyn Çocuk İletişimi, Konuşma Becerisi ABSTRACT In this study, the relationship between the communication with teachers and parents, and the Turkish lesson speaking skills is investigated in 5th grade elementary school students. In accordance with the investigation model the following research questions regarding the students guided the study. 1.What is the level of the speaking skills? 2.What is the level of communication with their teacher? 3. What is the level of communication with their mother? 4.What is the level of communication with their father? 5.Is the speaking skill differ according to the gender? 6.Is the communication with the teacher differ according to the gender? 7.Is the communication with the mother differ according to the gender? 8.Is the communication with the father differ according to the gender? 9.Is there a relationship between communication level with teacher and speaking skills? 10.Is there a relationship between communication level with mother and speaking skills? 11.Is there a relationship between communication level with father and speaking skills? As the data collection tool "Scale for Assessment of Speaking Skills", "Scale for Assessment of Communication Between Teacher and Child", "Scale for Assessment of Communication Between Mother and Child" and "Scale for Assessment of Communication Between Father and Child" scales are developed by the researcher and their validity and reliability studies are conducted. According to the findings from the research, the following conclusions were reached: The level of students' speaking skills is relatively high, the level of the communication with the teacher, mother and father is relatively high. The overall speaking scores and teacher communication scores of girls are higher than the scores of boys. There are no significant differences between the gender and communication between the mother and child scale scores. There are no significant differences between the gender and communication between the father and child scale scores. There is a weak positive relationship between communication level with teacher and speaking skills There is a weak positive relationship between communication level with mother and speaking skills. There is a weak negative relationship between communication level with father and speaking skills. Keywords: Teacher Student Communication, Parent Child Communication, Speaking Skills