11-12 yaş grubunun resim eğitiminde peyzaj çalışmaları yoluyla estetik duyumun geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YILDIZ KEPCELİ

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Araştırma, 11-12 yaş grubunun resim eğitiminde Peyzaj çalışmaları yoluyla estetik duyumun geliştirilmesine dayalı uygulamaların değerlendirilmesi ile yapılan bir araştırmadır. Çalışmada, ilk olarak sanat, eğitim, sanat eğitimi ve sanat eğitiminin gerekliliği üzerinde durulmuştur. İkinci aşamada 11-12 yaş grubunun gelişim özellikleri ayrı ayrı ele alınarak, incelenmiştir. Üçüncü aşamada, peyzaj ve peyzajın tarihçesi üzerinde durulmuş ve dördüncü aşamada ise estetik, estetiğin konusu, tarihçesi ve sanat eğitimindeki önemi incelenmiştir. Son olarak çeşitli ressamlardan seçilen 50 farklı peyzaj resmi estetik açıdan incelenmiş, sınıfta öğrencilere görsel materyal desteği kullanılarak anlatılmış ve öğrencilerden de bu konu hakkında resim yapmaları istenmiştir. Ayrıca peyzaj çalışmaları yoluyla estetik bilincin kazandırılmasına yönelik öğrencilere uygulamış olduğum anket sonuçlarından yola çıkarak elde edilen veriler doğrultusunda bir değerlendirme yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Fuat Soylu İlköğretim Okulunun 11-12 yaş grubunu kapsayan öğrencileri oluşturmuştur ve araştırma 80 öğrenci üzerinde anket çalışması yapılarak denenmiştir. 80 öğrencinin 40 tanesi deney, 40 tanesi de kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Veriler SPSS 17,0(Statistical Package For The Social Science) programından yararlanılarak yapılmıştır. Deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir fark olup olmadığı bağlantılı gruplar t- testi (paired groups) ile araştırılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Anahtar Kelimeler: Peyzaj, Estetik, Sanat, Eğitim, Sanat Eğitimi ABSTRACT The research is about the evoluation of the application on improving esthetic sensation via landscape(peyzaj) works in art education of the age of 11-12. The research firstly puts value on art, education, and necessity of art education. In the second step the development characteristics of the age of 11-12 were taken into account one by one. In the third step, the topic is landscape and the history of landscape and in the forth step esthetic, the concept of esthetic, history of esthetic and the importance of esthetic in art education were scanned. At last 50 different landscape works by various artists were examined on esthetic side and explained to the students by using visual materials and then the students were asked to make a picture on the topic. Also in the lights of outcomes taken from the results of questionaires- applied to the students on gaining esthetic conscious (awareness) via landscape works- were assessed. The research environment was constituted bythe students at the age of 11-12 in Fuat Soylu Primary School and the research was tested applying questionnaire technique on 80 students.80 students were divided into two groups: 40 students as an experiment group,40 students as a control group. Outcomes were obtained using SPSS(17,0 (Statistical Package For The Social Science).Whether there is a great amount of diffrences or not between experiment group and control group was analsed by the paired groups tests. Key words: Landscape, esthetic, art, education, education of art.