Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Kavramsal Anlamalarına, Yaratıcı Düşünmelerine ve Epistemolojik İnançlarına Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESRA ÖZCAN

Danışman: Mehtap Yıldırım

Özet:

Bu araştırmada; Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, yaratıcı düşünmelerine ve epistemolojik inançlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada yarı deneysel araştırma modellerinden ön test – son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Basınç konusunun öğretiminde, Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” ve güncel öğretim programının uygulandığı “Kontrol Grubu” öğrencilerinin kavramsal anlamaları arasında anlamlı bir fark var mıdır? 2. Basınç konusunun öğretiminde, Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” ve güncel öğretim programının uygulandığı “Kontrol Grubu” öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerileri arasında anlamlı bir fark var mıdır? 3. Basınç konusunun öğretiminde, Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” ve güncel öğretim programının uygulandığı “Kontrol Grubu” öğrencilerinin Bilimsel epistemolojik inançları arasında anlamlı bir fark var mıdır? 4. Basınç konusunun öğretiminde, Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” öğrencilerinin argümantasyon odaklı etkinlikler sürecinde oluşturdukları argümantasyon seviyeleri hangi düzeydedir? Araştırmanın örneklemini, İstanbul’un Kağıthane ilçesine bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 13’ü deney, 13’ü kontrol grubunda olmak üzere toplam 26 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol grubunda dersler programın önerdiği yapılandırmacı yaklaşım yöntem ve teknikleriyle işlenirken, deney grubuna Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme yaklaşımı kapsamında etkinlik kağıtları ile işlenmiştir. Dersler, 3 hafta süresince araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmada kullanılan ölçekler, “Basınç Kavramsal Ölçme Aracı”, “Yaratıcı Düşünme Becerisi Ölçeği” ve “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği” dir. Bu ölçeklerin yanı sıra, dneey grubu öğrencilerinin argümantasyon seviyelerini belirlenmek adına etkinlik kağıtları kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizlerde, uygulama öncesinde denklik sağlamak amacıyla, deney ve kontrol grubu öğrencilerine basınç kavramsal ölçme aracı, yaratıcı düşünme becerisi testi ve bilimsel epistemolojik inanç ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Uygulama sonunda her iki gruba da basınç kavramsal ölçme aracı, yaratıcı düşünme becerisi testi ve bilimsel epistemolojik inanç ölçeği son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS-23 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı ile ders işlenen deney grubu ve yapılandırmacı yaklaşım ile ders işlenen kontrol grubu öğrencileri arasında kavramsal anlama olarak deney grubu lehine anlamlı bir farklılık varken, yaratıcı düşünme becerisi ve bilimsel epistemolojik inanç yönünden anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Aynı zamanda her üç testte de deney grubunun kontrol grubuna göre son test ortalama puanlar incelendiğinde deney grubu lehine artış gözlenmektedir. -------------------- In this study; The effect of argumentation-based science learning approach on students' conceptual understanding, creative thinking and epistemological beliefs was examined. In the research, pre - post - test control group model which is one of the experimental models was used. The research was organized in accordance with the screening model and the answers to the following questions were sought: 1. Is there a significant difference between the conceptual understanding of the “Experimental Group Arg in which the Argumentation-based science learning approach is applied and the“ Control Group ğı in which the current curriculum is applied? 2. Is there a meaningful difference in the creative thinking skills of “Experimental Group ğı in which Argumentation-based science learning approach is applied and“ Control Group ğı in which current curriculum is applied? 3. Is there a significant difference between the scientific epistemological beliefs of the “Experimental Group ı where the Argumentation-based science learning approach is applied and the“ Control Group ğı where the current curriculum is applied? 4. What is the level of argumentation created by “Experimental Group ğı students in which argumentation based science learning approach is applied in teaching pressure issue during argumentation-oriented activities? The sample of the study consists of a total of 26 students, 13 of whom were in the experimental group and 13 of them were in a secondary school in Kağıthane district of Istanbul. In the control group, the lessons were taught with the constructivist approach methods and techniques proposed by the program, while the experimental group was taught with activity papers within the scope of Argumentation Based Science Learning approach. The courses were conducted by the researcher for 3 weeks. The scales used in the research were “Pressure Conceptual Measurement Tool”, “Creative Thinking Skills Scale” and “Scientific Epistemological Beliefs Scale”. In addition to these scales, activity papers were used to determine the argumentation levels of dneey group students. In the analysis of the data obtained from the research, pressure conceptual measurement tool, creative thinking skill test and scientific epistemological belief scale were applied as pre-test to experimental and control group students in order to provide equivalence before the application. At the end of the application, pressure conceptual measurement tool, creative thinking skill test and scientific epistemological belief scale were applied to both groups as posttest. The obtained data were analyzed using SPSS-23 package program. The findings obtained from the research are as follows: While there is a significant difference between the experimental group and the control group students with the argumentation-based science learning approach and the control group with the conceptual understanding, there is no significant difference in terms of creative thinking skills and scientific epistemological beliefs. At the same time, in all three tests, when the average test scores of the experimental group compared to the control group were examined, an increase was observed in favor of the experimental group.