Okul öncesi eğitim kurumuna giden 36-60 aylık çocukların bilişsel gelişim özellikleri açısından karşılaştırılması (Kütahya ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİNÇ DEMİR

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

Araştırmada, 2006 Okul Öncesi Eğitim Programında öngörülen bilişsel gelişim özelliklerinin gerçeği yansıtıp yansıtmadığı değerlendirilip 36–48 ve 49–60 aylık çocukların söz konusu bilişsel gelişim özelliklerini ne derece de taşıdıkları incelenmiştir. Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 36–60 aylık çocukların, 2006 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda öngörülen bilişsel gelişim özelliklerinin incelendiği bu araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın verileri 2009–2010 eğitim-öğretim yılında Kütahya il Merkezinde bulunan ve Kütahya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 5 resmi bağımsız anaokulundan 98 çocuk ile 1 Kız Meslek Lisesi uygulama anaokulundan 24 çocukla toplam 111 36–60 aylık çocuktan oluşan örneklem grubuna dayanmaktadır. Bilişsel Gelişim Değerlendirme Formu örneklemde yer alan okul öncesi eğitimi kurumlarına gidilerek, burada araştırmanın uygulamasını etkilemeyecek çalışma ortamı oluşturulduktan sonra bilişsel gelişim değerlendirme formunun uygulanacağı çocuklar tek tek çalışma ortamına alınarak uygulama yapılmıştır. 1. ve 2. uygulamaların yapılması sırasında çalışma ortamında sadece çocuk ve araştırmacı bulunmaktadır. Verilerin analizin de ikili gruplar arasındaki ilişkiye bakmak amacı ile Bağımsız Grup t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) ve Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. Araştırma için Kişisel Bilgi Formu’ndan elde edilen veriler ile Bilişsel Gelişim Değerlendirme Formu 1. ve 2. uygulama verileri SPSS 11,0 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında; 2006 okul öncesi eğitim programında belirtilen 36–60 aylık çocukların sahip olması beklenen bilişsel gelişim özellikleri değerlendirme formu 1. ve 2. uygulama toplam puanlarının sonuçlarına bakıldığında 2. uygulama lehine .01 düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Yani okul öncesi eğitim ve 2006 okul öncesi eğitim programının hem 36–48 hem de 49–60 aylık çocukların bilişsel gelişimlerini olumlu yönde etkilediğini ortaya koymaktadır. Anahtar Sözcükler: Okul Öncesi Eğitim, 2006 Okul Öncesi Eğitim Programı, Bilişsel Gelişim. ABSTRACT In the present study, it has been evaluated whether the cognitive development features foreseen in Early Childhood Education Program reflect the reality or not and it has been examined how much 36-48 and 49-60 month old-children have the mentioned cognitive development characteristics. In the present study, in which the cognitive development characteristics –as foreseen in Early Childhood Education Program- of 36-60 month-old children attending a pre-school institution, “One group pre test-post-test” model which is a kind of pre-trial model was used. The data of the study was gathered from 111 36-60 month-old children 98 of whom were from 5 official independent kindergartens in Kütahya provincial center from Kütahya Directorate of National Education, 24 of whom were from 1 Female Vocational High School practice kindergarten. Cognitive development Scale was administered to the children one by one after organizing the environment in a way that will not affect its administration. While administering the pre and post-test, nobody except the researcher and the child was present in the study area. For data analysis, Independent group t test, One Way Variance Analysis (Anova) and Kruskal Wallis-H test were used to find out the relation between the dual groups. For the research, data obtained from Personal Information Form and pre and post-test data from Cognitive Development Scale were analyzed using SPSS 11,0 package program. When the results of the study are examined, and the cognitive development features that 36-60 month-old children in the early childhood education program are expected to have are analyzed using the pre and post-test, .01 significant difference was found in favor of the post test. That is, early childhood education and 2006 early childhood education program influenced the cognitive development of both 36-48 and 49-60 month-old-children positively. Key Words: Pre-School Education, 2006 Pre-School Education Programme, Cognitive Development.