Yaşam temelli öğretimin ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin ağız ve diş hijyeni konusunda kavram öğrenmelerine, fen bilimlerine karşı tutumlarına ve motivasyonlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKNUR DEMİR

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

Bu çalışmanın amacı; yaşam temelli öğretimin (YTÖ) ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin ağız ve diş hijyeni konusunda kavram öğrenmelerine, fen bilimlerine karşı tutumlarına ve motivasyonlarına etkisini incelemektir. Uygulamada yarı deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılının 2. döneminde 7. sınıf öğrencilerinden 28 deney grubu 22 kontrol grubu öğrencileri ile yürütülmüştür. YTÖ etkinliklerinde örnek olay, argümantasyon, deneyler, rol oynama gibi teknikler kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kavram öğrenme testi, fen dersine karşı tutum ve motivasyon ölçekleri kullanılmıştır. Kavram öğrenme, tutum ve motivasyon testleri öntest-sontest olarak uygulanmıştır. Süreçteki öğretim uygulamaları ile ilgili öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın verileri uygun olan nitel ve nicel yöntemlerle analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırmada deney grubunda uygulanan yaşam temelli öğrenme yaklaşımıyla hazırlanmış olan etkinliklerin kontrol grubunda kullanılan mevcut 7.sınıf öğretim programındaki yöntemlere göre kavram öğrenmelerinde, fen bilimlerine karşı tutumlarında ve motivasyonunda deney grubu lehine olumlu bir artış görüldüğü belirlenmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda da YTÖ yaklaşımına dayalı yapılan öğretimden deney grubu öğrencilerinin memnun olduğu, kontrol grubu öğrencileri ise sürecin etkinliklerle desteklenmesi gerektiğini belirtmiştir. -------------------- The aim of this study is to investigate the effects of context-based teaching on the attitudes and motivations of seventh grade students in the field of oral and dental hygiene. In practice, semi-experimental method was used. The study was conducted in the second semester of the 2017-2018 academic year with 28 test group 22 control group Students from seventh grade students. In context-based learning activities, techniques such as sample events, arguments, experiments, and role play were used. In this study, concept learning test, attitudes and motivational scales against science class were used as data collection tools. Concept learning, attitude and motivation tests were applied as pre-test and final Test. Semi-structured interviews were conducted with the students in order to determine the opinions of the students regarding the teaching practices in the process. The data of the study were analyzed and interpreted using qualitative and quantitative methods that are appropriate. In this study, it was determined that activities prepared with context-based learning approach applied in experimental group showed a positive increase in the attitudes towards science and motivation towards experimental group according to the methods in the current seventh grade teaching program used in the control group. As a result of the interviews, it was stated that the students of the experimental group were satisfied with the teaching based on the context-based learning approach and the students of the control group should be supported with the activities of the process.