Stratejik yönetimde yeni yaklaşımlar üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞENOL ÖZTÜRK

Danışman: GÖKSEL ATAMAN BERK

Özet:

Stratejik yönetim düşüncesi literatüründe 1990 sonrasında yeni ekonomik çevre şartlarına uygun olarak yeni yaklaşımlar geliştirilmiştir. Bu yaklaşımlar 1990 öncesinde geliştirilen yaklaşımlardan esaslı biçimde ayrılmaktadırlar. 1990 öncesindeki yaklaşımlar mevcut sektör verileri üzerine inşa edilen bir strateji anlayışını savunurlarken 1990 sonrasında geliştirilen yaklaşımlar mevcut sektör verilerinden çok gelecek perspektifli bir strateji anlayışını savunmakta ve 1990 öncesinin yaygın yaklaşımların yeni ekonomide yetersiz ve geçersiz olacaklarını savunmaktadırlar. Bu yönüyle stratejik yönetim düşüncesinin 1990 sonrası dönemindeki bu durum yönetim düşüncesinin geçirdiği klasik , modern ve modern sonrası gibi evrelere benzer biçimde yeni bir evre olarak kabul edilebir. Bu özelliklerinden dolayı 1990 sonrasındaki yeni yaklaşımların incelenmesi önem arzetmektedir. 1990 sonrasındaki yaklaşımlar içerisinde Gary Hamel ve Adrian J. Slywotzky'nin savundukları iki yaklaşım benzer konularda farklı çözümler önermektedirler. Bu açıdan bu iki yaklaşım birbirlerinin alternatifi konumunda gözükmektedirler. Bu yüzden bu iki yaklaşımın belli boyutlarda karşılaştırılması , farklı ve benzer yönlerinin ortaya çıkarılması bu iki yaklaşımı doğru değerlendirmeye yardımcı olacaktır. Bu çalışma ile her iki yaklaşım rekabet , strateji,organizasyon, yenilik ve yaratıcılık anlayışı, müşteri-pazar araştırmalarına ve internete bakış boyutları çerçevesinde karşılıklı olarak değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yazarların özellikle rekabet ve strateji anlayışı gibi temel varsayımlarda esaslı biçimde farklı düşüncelere sahip olmakla birlikte tali konularda benzer fikirlere sahip olabildikleri görülmüştür. In the strategic management litterature, a number of new approaches have been developed as a response to new economic conditions since 1990. These approaches differ fundamentally from those, developed before 1990. While the latter emphasis a strategy built on the present data on industry, the former a strategy with a future perspective and critisizes the old approaches as being invalid and insufficient in a new economic era. The developments can be regarded as new phase of strategic management thought in the same was as the classic, modern and post-modern phases which management thought have experienced. Due to the new feature and characteristic of the new approaches make them worth to study. Among these new approaches to strategic management, two approaches, put forward by Gary Hamel and Adrian J. Slywotzky propose very different solutions for identical issues. Thus they appear to be alternative to each other. Therfore comparing these approaches in particular dimensions and explain their simmilaries and differences will result in a proper evaluation of them. It is the aim of this thesis is to evaluate of these approaches in terms of their views about competition, strategy, organization, innovation-creavity, customer-market resourches and internet. It was seen that two authers have fundemantelly different thoughts especially in fundamental subjects such as competition and strategy howewer they can have similar thoughts in secondery subjects such as market resources.