Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Pelin Sokullu
Danışman: EMİNE ÇOBANOĞLU
Özet:Türkiye’nin ekonomik ve finansal merkezi olan İstanbul şehri Dünya’nın en büyük metropolleri arasında yer almakta ve bu durum avantajların yanı sıra dezavantajlar da getirmektedir. Bu dezavantajların hem İstanbul’un hem de ülkenin yararına olacak şekilde aşılması için ülkenin İzmir ve Antalya gibi diğer büyükşehirlerine bu şehirlerin marka imajları aracılığıyla ülke içi bir insan hareketliliğini tetiklemenin olası çözümlerden biri olabileceği düşünülmüştür. Ancak İstanbul’un sağladığı avantajların başında iş imkanlarının diğer tüm şehirlere kıyasla daha fazla olması geldiği için diğer şehirlerin de iş imkanları açısından cazibe merkezi olarak algılanması önemlidir. Bu imajı yaratmanın yollarından bir tanesi ise halihazırda İstanbul dışına iş imkanlarından yararlanmak amacıyla taşınma niyeti ve kendi işini kurma eğilimi olan kişilerin bu niyet ve eğilimlerini hayata geçirmeleri için desteklenmeleridir. Ancak öncelikli olarak bu kişilerin diğer şehirler hakkındaki algısının öğrenilerek analiz edilmesi gerekmektedir. Bu amaçla; çalışmanın odak noktası, şehir marka imajının “yaratıcı sınıf” üyeleri olan üniversite öğrencilerinin kendi işlerini kurmak maksadıyla şehir değiştirme niyetlerinin üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırmada; Girişimcilik Eğilimi (EO), Şehir Marka İmajı karakteristikleri (CBI), Algılanan Faydalar (Perceived Benefits) ve Algılanan Risk (Perceived Risk) bağımsız değişken iken Tatmin ve Niyet (Satisfaction and Intention) bağımlı değişken olarak tespit edilmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar II döneminde İstanbul ilinde yer alan ve üniversitelerin TÜBİTAK tarafından belirlenen Girişimci ve İnovatif Üniversiteler 2017 sınıflandırmasına göre Marmara, Bahçeşehir, Yıldız Teknik ve Yeditepe Üniversitesi öğrencileri üzerinde yürütülmüştür ve toplamda 327 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırma süresince elde edilen veriler SPSS 25.0 istatistik paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma süresince; faktör analizi, güvenilirlik analizi, normallik analizi için Kolmogorov-Smirnov testi; parametrik olmayan hipotez testlerinden ki kare testi, Kruskal-Wallis testi ve Mann-Whitney U testi ve parametrik hipotez testlerinden bağımsız iki örnek t-testi ve tek yönlü ANOVA; korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Girişimcilik Eğilimi (EO), Şehir Marka İmajı (CBI), Algılanan Faydalar (Perceived Benefits) ve Algılanan Risk (Perceived Risk) faktörleri ile Tatmin ve Niyet (Satisfaction and Intention) faktörü arasında anlamlı lineer ilişki gözlemlenmesine karşın sözü edilen üniversiteler arasında yalnızca Tatmin ve Niyet (Satisfaction and Intention) ölçeğinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu durum, öğrencilerin sahip olduğu İzmir ve Antalya şehir marka algısının daha karmaşık ve detaylı yöntemlerle tespit edilmesi gerektiği ihtiyacını ortaya koymuştur. -------------------- Istanbul, economic and financial center of Turkey, is one of the biggest metropolises of the world and it brings some disadvantages as well as advantages. To overcome these disadvantages for the benefit of both the city and country it is thought that triggering an internal human flow towards other big cities like Izmir and Antalya through city brand images of these cities could be one of the solutions. However, Istanbul offers much wider business opportunities in comparison to others. Thus, it is important that the others are perceived as attraction centers in terms of business opportunities. Supporting the people who are already intended to move from Istanbul to another city for benefiting from business opportunities and are subject to establish their own business is a way to create such an image. Yet it is needed to learn and analyze image of rivals of Istanbul in the first place. For this purpose, the focus point of this study is to investigate the impact of city brand image on young adults’, who are also university students, intention to move for setting up their own businesses. In this research; Entrepreneurial Orientation, City Brand Image, Perceived Benefits and Perceived Risk are determined as the independent variables whereas Satisfaction and Intention as the dependent variable. The field research was conducted in 2018-2019 Spring term and at Istanbul-based 4 universities (Marmara, Bahçeşehir, Yıldız Teknik and Yeditepe University) ranked among 50-top Entrepreneurial and Innovative Universities 2017 of Turkey by TUBITAK. IV In these universities, 327 young adults were reached. The data obtained from the study was analyzed using SPSS 25.0 statistical programming. During the analyses period; factor analysis, reliability analysis, for normality analysis Kolmogorov-Smirnov test; non-parametric hypothesis tests (chi square test, Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney U test) and as parametric hypothesis test independent samples t-test and one way ANOVA; correlation and regression analyses were utilized. As a result of the study, despite significant linear relationships between Entrepreneurial Orientation (EO), City Brand Image (CBI), Perceived Benefits and Perceived Risk, and Satisfaction and Intention factors were observed, only one significant difference between the mentioned universities was confirmed in terms of Satisfaction and Intention scale. In this way, a need for determining city brand image of Izmir and Antalya cities in the eyes of young adults namely university students in terms of establishing oneself own business was revealed.