İlköğretim programlarındaki ölçme ve değerlendirme yaklaşımları ile ilgili branş öğretmenlerinin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Süleyman Yıldız

Danışman: AHMET ŞİRİN

Özet:

İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI İLE İLGİLİ BRANŞ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ Bu araştırmada ilköğretim programlarındaki ölçme ve değerlendirme yaklaşımları ile ilgili branş öğretmenlerinin görüşleri incelenmiştir. Ölçme değerlendirme yaklaşımlarını, benimsenme ve uygulanma düzeylerini öğretmenlerin, cinsiyet, meslekteki kıdem, öğrenim durumları, mezun oldukları okul, sınıf mevcutları, öğretmenlik branş değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma; Giriş, İlgili Literatür, Yöntem, Bulgular, Sonuç ve Öneriler olmak üzere beş ana bölümden oluşmaktadır. 2010-2011 Eğitim Öğretim yılında İstanbul İli Anadolu Yakası’nda bulunan 13 ilçede, 52 okulda 523 branş öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Demografik değişkenlerin toplanmasına yönelik kişisel bilgi formu araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Verilerin analizi için yüzde, frekans, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), post-hoc Tukey testi, kullanılmış olup, sonuçların anlamlılığı p≤0.05 düzeyinde test edilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayarda istatistiksel teknikler kullanılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin kıdem, öğrenim durumları ve okul türleri ile yeni ilköğretim programlarındaki alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarının arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Öğretmenlerin genelde olumlu tutum geliştirdikleri, ancak uygulama düzeyinin artması için hizmetiçi eğitime gereksinim duydukları tespiti yapılmıştır. Anahtar Sözcükler: Program, Ölçme değerlendirme, Branş öğretmeni, Yaklaşım ABSTRACT BRANCH TEACHERS' THOUGHTS ABAOUT THE EVALATION AND MEASUREMENT APPROACHES IN THE PRIMARY EDUCATION CURRICULUM In this research the level of branch teachers' adoption and practice of the alternative measurement and evaluation approaches in new primary education curriculum have been examined. It was determined whether Measurement and evaluation approaches and the level of adoption and practice make difference or not according to sexes, seniorities, education levels, graduated schools and branches. Research consists of five main chapters and these are prelude, related literature, method, findings, result and suggestions. The stage of working consists of 523 branch teachers from 52 schools in 13 districts located in Anatolian side of İstanbul in 2010-2011 Academic Year. In the work personal information form aimed at gathering demographic variables has been developed by the researcher. Frequency and one way variance (ANOVA) post-hoc Tukey test has been used for analysis of data and significance of results was done at the level of p≤0.05. Gathered informations has been solved and interpreted on the computer. As a result of analysis significant differencies was found between the alternative measurement and evaluation approaches in new primary education curriculum and teachers' seniority, education levels and school types. Keywords: curriculum,measurement and evaluation, branch teacher, approach