Örgütsel öğrenme ve bilgi ataletinin inovasyon kabiliyeti üzerindeki etkisi ve bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAHMUT KARATAY

Danışman: ESRA DİNÇ ELMALI

Özet:

Günümüz hızla değişen rekabetçi şartlarında çalışanların iş yapış biçimlerindeki rutin ve sabit metodlar rakiplere kolay bir şekilde öngörülen stratejiler geliştirmelerini sağlamaktadır. Bu durum sonucunda örgütlerin çevreye uyumunu sağlamak için atalet kavramını yenmeleri gerekmektedir. Bunun için ise bilgi kavramına önem verilmesi gerekmektedir. Örgütsel öğrenme kavramı ise örgütsel alanda sıklıkla incelenen bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüz şartlarında ancak öğrenen organizasyonların hayatta kaldıkları belirtilmektedir. Sürdürülebilir olmak isteyen işletmelerin inovasyon kabiliyetlerini de arttırmaları gerekmektedir. İlgili yazında örgütsel öğrenme ve bilgi ataletinin ne manaya geldiği, hangi boyutlarda ele alındığı konularında araştırmalara rastlamak mümkündür. Bu bağlamda bu araştırmada, örgütsel öğrenme ve bilgi ataletinin inovasyon kabiliyeti üzerinde nasıl bir rolü olduğu araştırılmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma, ulusal hava yolu şirketi Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı çalışanlarından 153 beyaz yakalı çalışan üzerinde gerçekleştirilmiştir. Anket toplama yöntemi e-posta aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda örgütsel öğrenme alt boyutlarından olan öğrenmeyi sağlayan sistemlerin inovasyon kabiliyeti üzerinde pozitif yönlü bir etkisi bulunmuştur. Bilgi ataletinin inovasyon kabiliyeti üzerindeki etkisi ölçmek için yapılan araştırmalara göre bilgi ataletinin alt boyutlarından olan öğrenme ataletinin inovasyon kabiliyeti üzerinde negatif yönlü bir etkisi olduğu bulunmuştur. -------------------- In today's rapidly changing competitive conditions, the routine and fixed methods used by employees while doing business cause competitors to develop strategies that are easily predicted. As a result, organizations need to overcome the inertia in order to adapt to their environment. Thus, they should give attention to the concept of information. On the other hand, the concept of organizational learning is frequently studied in the organizational field. In today’s conditions, it is stated that only the learning organizations can survive. Organizations that want to be sustainable should also increase their innovation capabilities. In this article, there are studies about the meaning of organizational learning and information inertia, and about to what extent they are adressed. In this context, the role of organizational learning and information inertia on innovation ability has been investigated in this research. In this research, survey technique was used as a data collection method. The research was carried out on 153 white-collar employees from national airline company Turkish Airlines Inc. The questionnaires were collected via e-mails. As a result of this research, it has been found that the systems that enable learning, which is among the sub-dimensions of organizational learning, have a positive effect on the innovation ability. According to the studies conducted to measure the effect of information inertia on the innovation capability, it has been found that the learning inertia, which is among the sub-dimensions of information inertia, has a negative effect on the innovation ability.