İletişim fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin değerlendirilmesi ve devlet üniversitesi ile vakıf üniversitesi öğrencilerinin bu bağlamda karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: REFİKA FUNDA AKIN

Danışman: EMEL KARAYEL BİLBİL

Özet:

Karşılıklı sağlıklı bir iletişim kurabilmenin ilk şartı insanın kendi kendini tanıması ve benlik saygı düzeyinin yüksek olmasıdır. Buradan hareketle üniversitelerin iletişim fakültelerinde okuyan öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin belirlenmesinin büyük öneme sahip olacağı düşünülmektedir. Gerçekleştirilen bu çalışmada iletişim fakültesi öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ilinde bulunan 7 farklı üniversitede 2015-2016 öğrenim yılında kayıtlı 467 üniversite öğrencisinin görüşlerine başvurulmuştur. Öğrencilerin benlik sayısı düzeyleri Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma yüz yüze anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler IBM SPSS 21 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesi sürecinde bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi, regresyon analizi ve korelasyon analizinde yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre İletişim Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin benlik saygısının yüksek derecede olduğu, insanlara orta düzeyde güven duydukları, eleştiriye çok duyarlı oldukları, kişiler arası ilişkilerde az tehdit hissettikleri ve tartışmalara katılabilme derecelerinin orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Aylık gelir durumun, yaş ve anne öğrenim düzeyi değişkenlerinin özgüven düzeyi üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Diğer taraftan, yaşanılan yer ve üniversite türü değişkenleri açısından anlamlı düzeyde etkinin olduğu bulunmuştur. Benlik saygısı ile insanlara güven duyma, eleştiriye duyarlılığı, kişiler arası ilişkilerde tehdit hissetme ve tartışmalara katılabilme becerisi düzeyleri arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bu bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: benlik saygısı, eleştiriye duyarlılık, insanlara güven, tartışmalara katılabilme. ABSTRACT The first condition for forming a healty communication is being a person knowing himself/herself, and high level of self respect. From this point, it is contemplated that to determine the self respect levels of students enrolled to Communication Faculties of Universities have an enormous importance. In this it was aimed to determine self respect levels of Communication Faculty students. For this aim, the views of 436 university students enrolled to 8 different university located in Istanbul were being collected in 2015-2016 education year. The self respect levels of students was determined by using Rosenberg Self Respect Scale. The study was conducted by face to face interviews technique. The data collected for he study were analyzed by using IBM SPSS 21 package program. During the process of data analysis, independent group t test, one way analysis of variance, regression analysis and correlation analysis were utilized. Acccording to the findings obtained in the study, it was concluded that self respect level of students enrolled to communication faculties were faund to be high, having a moderate level of trust to other people, high level of sensitivity to criticism, feeling of low level of thread during interpersonal relationships and moderate level of ability to joining to discussions. Montly income, age and maternal education level variables were found to have no effect on self respect. On the other side, in terms of the type of residence and the type of university variables, it was found to have a significant effect. I was found that there is a significant relationship between self respect and trusting to other people, sensitivity to criticism, feeling of thread for interpersonal relationships and ability to join discussions. These obtained findings were discussed in the light of relevant literature. Keywords: self respect, sensitivity to criticism, trusting to others, being able to join discussions.