10-12 yaş arası kulüp tenis sporcuları ile aynı yaşta spor eğitimi almamış çocukların kendi yaratıcılıklarını algılayışlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LERNA GÜRGEN

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

10-12 YAŞ ARASI KULÜP TENİS SPORCULARI İLE AYNI YAŞTA SPOR EĞİTİMİ ALMAMIŞ ÇOCUKLARIN KENDİ YARATICILIKLARINI ALGILAYIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI Tenis sporunda teknik ve taktik becerinin yanı sıra, sporcuların zihinsel becerileri de ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, 10 – 12 yaş aralığındaki lisanlı tenis sporcularının ve spor yapmayan çocukların, yaratıcılık özelliğinin tutum boyutunda incelenmesidir. Tenis oynayan ve hiç spor yapmayan çocukların yaratıcılık özelliklerini tutum boyutunda karşılaştırmadan önce, geniş bir literatür çalışmasına yer verilmiştir. Spor yapan çocuklar en az iki sene, performans eğitimi almışlardır. Bunun yanında spor yapmayan çocuklar, çeşitli spor okullarına gitseler bile, hiçbir spor dalında performans kadrosunda yer almadıkları, çalışmanın ölçeği uygulanmadan önce kendilerine sorulup, teyit edilmiştir. Bu amaçla belirtilen yaş aralığında toplam 175 çocuğa, Raudsepp'in "Ne Kadar Yaratıcısınız?" tutum ölçeği uygulanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, spor yapan ve yapmayan grubun istatistiki verilerine bakıldığında, anlamlı bir fark görülmemiştir. Her bir grup cinsiyet ve yaşa göre karşılaştırıldıklarında, yine geçerli bir fark elde edilememiştir. İki grubun yaratıcılık düzeyleri incelendiğinde, tenis oynayanlardan iki kişi 60 – 79 arası bir puan alarak ortalama üstü yaratıcı çıkmışlardır. Spor yapmayan grupta ise beş kişi ortalama üstü yaratıcı çıkmışlardır. Spor yapanlarda on yedi kişi, spor yapmayanlarda on dokuz kişi 40 – 59 arası puan alarak orta derecede yaratıcı çıkmışlardır. Spor yapanlarda otuz dokuz kişi, spor yapmayanlarda otuz iki kişi, 20 – 39 arası puan alarak yaratıcılıklarının ortalamanın alt düzeylerinde olduğu görülmektedir. Spor yapanlarda yirmi dokuz kişi, spor yapmayanlarda otuz iki kişi - 100 – 19 arası puan alarak hiç yaratıcı olmadıkları belirlenmiştir. Spor yapan çocukların cinsiyet ve yaşa göre yaratıcılık düzeylerinin dağılımına bakıldığında, sadece on bir yaşındaki bir kız bir erkek sporcu 60-79 arası puan alarak ortalama üstü yaratıcı çıkmışlardır. Spor yapmayan öğrencilerin cinsiyet ve yaşa göre yaratıcılık düzeylerinin dağılımına bakıldığında, 10 yaşında üç kız 60 - 70 arası puan alarak ortalama üstü yaratıcı çıkarken, 10 yaşındaki erkeklerin hiçbiri ortalama üstü yaratıcı bulunmamıştır. Sonuçlar derinlemesine tartışılıp yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Tenis, Yaratıcılık. ABSTRACT THE COMPARASION OF 10-12 YEARS OLD CLUB TENNIS PLAYERS AND CHILDREN WITHOUT SPORTS ACTIVITY IN RESPECT TO PERCEPTION OF CREATIVITY In tennis, technical and tactical abilities come into prominence as well as mental skills of athletes. The aim of this study is to obtain creativeness property of the tennis players who is in the range of age 10 to 12 years old. The kids are categorized as licensed tennis players and those who are non-active in tennis. Before comparing the characteristics of behaviour of the kids who play tennis and non-active children, wide literature investigation took place. Children active in tennis sport education at least two years. Furthermore, children who were not active in sports, did not attend any other performance sports even if they attended various sport schools. This is confirmed bye asking appropriate questions to them before starting this study. To this end, 175 kids who are in 10 to 12 years old age range is put into practice with Raudsepp's 'How much creative you are?' survey. As a result of this survey, there was no significant difference in the outcomes of the kids who are not active in sport and those who are active sport. As compared with gender and age categories, any valid difference are obtained also. When investigating two different groups' creativity, 2 athletes from the active group received points in the range of 60 – 79 and are considered over average. In the group whose members are not active in sport, five persons are over average. Seventeen active athletes group and nineteen persons from non-active group got 40 – 59 points and considered creatively average. Thirty nine athletes from active sports group and thirty two persons from non-active group got 20 – 39 points and their creativity is below average. Twenty nine athletes from active sports group and thirty two persons from non-active group got 10-19 points and became non-creative. When we look at the distribution of creativity level (due to sex and age) of children who make sport, it is observed that only a male and a female athletes at age eleven got points between 60 and 79 and considered over average level of creativity. When we look at the distribution of creativity level (due to sex and age) of children who are not active in sport, it is observed that only three female athletes at age ten got points between 60 and 70 and considered having over average level of creativity, while neither of male athletes at age ten found over average level creativity. Results are discussed and commented deeply. Keywords: Tennis, Creativity.