Sanat tarihi öğretiminin ışığında sanat eğitimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİLİZ KARA BİLGİN

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

SANAT TARİHİ ÖĞRETİMİNİN IŞIĞINDA SANAT EĞİTİMİ Kendi dışındaki dünyayı, nesneleri tanıyan, çözümleyebilen, kalıplaşmayı yenerek merak duygusunu olumlu yönlendirebilen, geçmişinden haberdar bir şekilde geleceğe yönelen öğrenci yaratıcılığa yönelebilir. “Çağdaş eğitim nedir, nasıl olmalıdır?” sorusuna yanıt arayan sanat eğitimcileri olarak, öğrencilerin bağımsız düşünme ve yargı yeteneklerini harekete geçirmek, yaratma, üretme, paylaşma, beğenme, araştırma, sorgulama… gibi yollarla sanat kültürüne sahip, istendik davranışlar gösteren bireyler olmalarını sağlamak temel görevimizdir. Bu amaçtan yola çıkarak tezimizde sanat eğitiminin gerekliliğine, eğitim sistemi içinde yeri ve önemine, sanatta gelişim kuramlarına değinilirken, dünyada ve yurdumuzda sanat eğitiminin tarihçesi ile ilköğretim okullarında Cumhuriyetten günümüze sanat eğitimindeki mevcut durum (2) incelenmiştir. Sanat tarihi öğretiminin öneminin vurgulandığı bölümde (3) ise, dünyada ve yurdumuzda sanat tarihi öğretiminin geliĢimi belirtilmiş, sanat tarihsel anlayış evreleri ve yönteminin sanat eğitimdeki yeri ve önemi, diğer alanlarla -estetik, sanat felsefesi, sanat eleştirisi, sanat antropolojisi, sanat sosyolojisi, sanat psikolojisi ile- ilişkisi (4) üzerinde durulmuştur. Müfredat Önerisinde, (5) Görsel Sanat Kültürü kapsamında işlenmesi gereken baĢlangıçtan çağdaşa kadar sanat tarihi konuları ve bunların sanat eğitimi uygulama alanına aktarılmasını önerilen temalara yer verilmiĢ veri toplamaya yönelik ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerine uygulama ve anket değerlendirmesi yaptırılmıştır. (6) Bu bağlamda tezimiz, ilköğretim düzeyindeki öğrencilerin sanata ve çevreye duyarlılığının arttırılması, evrensel kültürü, estetiği tanıması, bireysel ve toplumsal geliĢimi açısından önem taşımaktadır. Anahtar Sözcük: Sanat eğitimi, sanat tarihi ABSTRACT ART EDUCATION THROUGH HISTORY OF ARTS A student who knows the about the world and is able to analyze objects, who can channel his/her curiosity positively by thinking outside the box, and has an understanding of his/her past can truly be directed to being creative. As art educators who are looking for answers to the questions “What is modern/contemporary education and how it should be done?”, it is our main duty to facilitate our students to become cultivated individuals who display desired behaviors. We can do this by encouraging them to think critically and independently, to create, produce, share, appreciate, and question. With this purpose in mind, the necessity of art education, its importance in the education system as a whole, theories of development in art, and the history and place of art education in our country, and the current situation of art education in primary and secondary education (2) are outlined in this dissertation. In the chapter where the importance of art history education is emphasized (3), the development of art history education in our country and in the world is dealt with. The importance of the stages and methodology of understanding of art history, their relationship with other areas, such as aesthetics, art philosophy, art criticism, art anthropology, art sociology, and art psychology, are discussed (4). In addition to the topics, from the beginning to the contemporary, that need to be covered under the umbrella of visual art culture, and how they should be transferred to the implementation of art education, certain themes are suggested (5), and the application and survey, which have been done in 8th grade classes, necessary for data collection and evaluation are explained in chapter (6). This dissertation bears significance in terms of the individual and social development of primary and secondary school children, as well as increasing their awareness, knowledge, and the appreciation of art, environment, universal culture, and aesthetics. Key words: Art education, history of arts.