Une étude sur des documents authentiques et l’autonomie de l’apprenant


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Fransızca

Öğrenci: Celal Cor

Özet:

UNE ÉTUDE SUR DES DOCUMENTS AUTHENTIQUES ET L’AUTONOMIE DE L’APPRENANT OTANTİK BELGE VE ÖĞRENCİ ÖZERKLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA Bu çalışmadaki esas amaç, öğrencilerin yabancı dil öğrenme sürecinde kendilerinin ne kadar önemli bir rol oynadıklarının bilincinde olup olmadıklarını, eğitim amacı gütmeyen ve otantik belge olarak adlandırılan belgelerin bu süreçteki rolünü incelemektir. Yabancı dil eğitiminde en çok karşılaşılan sorunlardan biri öğrencilerin öğretmenlerine bağlı olarak yabancı dili öğrenmeleridir. Biz bu çalışmamızda, eğitim amacı gütmeyen belgelerle yani, şarkılar, gazeteler, karikatürler vb. gibi belgelerle, öğrencilerin yabancı dil öğrenme süreçlerini daha verimli ve eğlenceli hale getirmeyi planladık. Bu dokümanlar sayesinde öğrencilerin nasıl daha özerk (autonome) hale getirilebileceğini ortaya çıkarmayı kendimize hedef edindik. Bu bağlamda, bir yandan öğrencilerimizin derste kullandıkları ders kitaplarına karşı olan düşüncelerini, diğer taraftan da eğitim amacı gütmeyen belgelere (otantik belge) ve kendi öğrenme süreçlerine karşı tutum ve davranışlarını öğrenmek için öğrencilerimize bir anket uyguladık. Ayrıca, öğrencilerin ders kitabına ek olarak kullanılan belgelerle daha özerk olabilecekleri ve öğrenme süreçlerinde bu belgelerin ne kadar önemli rol oynadığını göstermek amacıyla, hedef kitle olarak seçtiğimiz sınıflarımızdan birinde çeşitli becerilerin öğrenilmesini sağlayan otantik belgeler kullanarak ders anlattık. Diğer sınıfımızda ise sadece ders kitabını kullandık, otantik belgelerden yararlanmadık. Çalışmamızın sonunda otantik belgelerin hem sınıf içinde kullanılmasının hem de sınıf dışında kullanılmasının hem öğrencileri motive ettiğini hem de öğretmene bağlı kalmaksızın öğrencilerin kendilerinin de öğrenme süreçlerini yönetebilecekleri ve de geliştirebilecekleri bilince vardıklarını gözlemledik. Anahtar Sözcükler: otantik belge, öğrenci özerkliği, motivasyon ABSTRACT UNE ÉTUDE SUR DES DOCUMENTS AUTHENTIQUES ET L’AUTONOMIE DE L’APPRENANT A STUDY ON AUTHENTIC MATERIALS AND LEARNER AUTONOMY The aim of this study is to find out if the learners are aware of how important their own role is in foreign language learning process and to find out the role of the authentic materials in this process. One of the most frequent problems in foreign language teaching is that the students are dependent on their teachers when they learn a foreign language. In this study, we planned to make the language learning process much funnier by using some authentic materials (such as songs, cartoons, newspaper articles etc.). We also aimed to find out how these materials make the learners more autonomous. In this perspective, we conducted a survey to our learners in order to learn their ideas about the coursebook they use, their attitudes and ideas towards the authentic materials and their own language learning process. Again in this perspective, we used some different authentic materials in one of the target classes to show the learners that these materials will help them to be more autonomous and that they play an important role in their learning process. At the end of our study, we noticed that the learners were aware that the use of authentic materials both in the classroom and out of the classroom motivates them to learn and that they would manage their learning process without being dependant on the teacher. Keywords: authentic materials, learner autonomy, motivation