Harezmi Eğitim Modelini Uygulayan Öğretmenlerin Model Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA SEÇER

Danışman: Sibel Cengizhan

Özet:

Bu araştırmanın amacı; devlet okullarında uygulanan Harezmi eğitim modelinin uygulayıcıları olan öğretmenlerin Harezmi eğitim modeline yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yaklaşımına dayalı betimsel bir çalışma yapılarak Harezmi eğitim modeline ilişkin öğretmen görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma; 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Sultanbeyli ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Sultanbeyli ilçesinde Harezmi eğitim modeli uygulanan 5 ilkokul, 2 ortaokul ve 1 lise olmak üzere toplam 8 farklı okulda görev yapmakta olan öğretmenler arasından kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen 40 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Yapılan görüşmelerde öğretmenlerin uyguladıkları Harezmi Eğitim Modeli sürecinde alınan eğitim, eğitim veren eğitimciler ve uygulama hakkındaki görüşlerine ilişkin sorular sorulmuş ve elde edilen verilere içerik analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Harezmi Eğitim Modeline ilişkin eğitim alan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda verilen eğitimle ilgili bir takım eksiklikler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Verilen teorik içerikle ilgili olarak teorik içeriğin yeterli olduğu, ancak buna karşılık eğitim süresinin, uygulamasının yetersiz ve soyut kaldığı saptanmıştır. Aynı zamanda eğitim planlamasının uygun olmadığı görüşü de belirtilmiştir. Buna karşılık, verilen eğitimin mesleki ve kişisel gelişimlerine katkı sağladığı ifade edilmiştir. Harezmi Eğitimini veren eğitimciler hakkındaki görüşlerden ise; eğitimcilerin Harezmi Eğitim Modeline ilişkin bilgi ve beceri düzeylerinin yeterli olduğu, buna karşılık teknolojiyi kullanma konusunda zaman zaman yetersiz kaldıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Uygulamalarda teknolojik donanım açısından güçlükler yaşandığı, ancak uygulamanın araştırmaya katılan öğrencilere öncelikli olarak yardımlaşma ve dayanışma değerlerini kazandırdığı da elde edilen diğer sonuçlar arasında yer almıştır. Bu bağlamda yapılan araştırma sonucu Harezmi Eğitim Modeli’ne yönelik öğretmen eğitimlerinin uygun ve geniş bir zamana yayılarak verilmesi, eğitimi veren eğitimcilerin nitelikli ve donanımlı bireyler arasından seçilmesi ayrıca uygulamanın öğrenci, öğretmen, planlama, işleyiş, fiziki şartlar, teknolojik alt yapı gibi farklı değişkenler dikkate alınarak ayrıntılı bir şekilde incelenmesi modelin daha iyi anlaşılması ve geliştirilmesi adına önerilmektedir.