Matematik öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2000

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: IŞIL TANRISEVEN

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu çalışmada; Matematik öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılmasının öğrencinin başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada; öğrencilerin problem çözme başarısını ve hatırlama düzeyini etkilediği düşünülen temel faktörler belirlenmiş, 1. Problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılmasının başarıya ve hatırlamaya etkisi, 2. Öğrencilerin cinsiyetinin başarıya etkisi, 3. Ailelerin sosyo-ekonomik durumu ile eğitim düzeyinin başarıya etkisi, 4. Öğrencilerin matematik dersine ilgi duyma durumları ve matematik dersi ile ilgili değerlendirmelerinin başarıya etkisi, 5. Öğrencilerin genel problem çözme stratejilerinin başarıya etkisi, 6. Öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları ve ders çalışma ortamlarının başarıya etkileri incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, İstanbul İli Kartal İlçesi Marmara İlköğretim Okulu oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Marmara İlköğretim Okulu'nun 5/A ve 5/B Sınıfında okuyan 76 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi, deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Uygulamaya başlamadan önce matematik dersinde öğrencilerin problem çözme başarısını ölçmek için ön test uygulaması yapılmıştır. Bu uygulamanın diğer bir amacı da; öğrencilerin problem çözmeye ilişkin ön bilgilerinin eşit olup-olmadığını ölçmektir. Bu çalışma (aynı sorularla) uygulamanın bitiminde de yapılarak problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanımının başarıya etkisi somut olarak görülmeye çalışılmıştır. Yöntem farklılığının hatırlama üzerindeki etkisini görmek için ise, son testten 8 hafta sonra hatırlama testi (aynı sorularla) uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin başarılarına; matematiğe karşı ilgilerinin, ders çalışma alışkanlıklarının ve ailelerinin sosyo-ekonomik düzeylerin etkilerini değerlendirilmek amacıyla, 19 sorudan oluşan öğrenci kişisel bilgi formu hazırlanmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak ortaya çıkarılan sonuçlar şunlardır: · Matematik dersinde dramatizasyon yoluyla problem çözme ile geleneksel yolla problem çözme arasında dramatizasyonun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. · Problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanımı hatırlamayı olumlu olarak etkilemektedir. · Problem çözme başarısı öğrencinin derslerine yardım eden kişilere göre farklılaşmaktadır. · Problem çözme başarısı derste işlenen konuları tekrar sıklığına göre farklılaşmaktadır. · Problem çözme başarısı, matematik dersini çalışma şekline göre değişmektedir. Problem çözerek çalışma şekli başarıyı arttırmaktadır. · Problem çözme başarısı, matematik problemlerini çözerken probleme uygun şekil ya da şema çizme sıklığına göre farklılaşmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda çeşitli öneriler getirilmiştir. Bu araştırmanın yapılacak olan diğer araştırmalara ışık tutması beklenmektedir. SUMMARY In this research, the effect of teaching mathematics with the use of dramatization, as a problem solving strategy, on students' achievement and recall level was investigated. Basic factors, which can effect students' problem solving abilities and recall level, were determined. The effects of 1. use of dramatization, as a problem solving strategy, on students' achievement and recall level, 2. gender on achievement 3. parents' socio-economic status and levels of education on achievement 4. students' interests in mathematics and evaluations about mathematics course on students' achievement 5. student's general problem solving abilities on achievement 6. students' habits of studying and study environments on achievement were investigated. Research participants were 76 fifth grade students who attend to Marmara Elementary School in Kartal, İstanbul, A control and an experimental group were formed with these participants. Participahnts' prior knowledge about problem solving was pre-tested in a Mathematics lesson. Pre-test results were used to determine the differences between control and experimental group students' prior knowledge about problem solving. The rol of dramatization on students' achievement level was determined with the administration ofthe same test after the instruction. In order to understand the role of instruction on students' recall level, 8 weeks later, the same test was administrated third time. Besides this test, a questionnaire that consisted of 19 personal questions were prepared to examine how students' interests in mathematics, their habits of studying, and their parents' socio-ecenomic status effect their achievement. Pesearch data revealed that · There is a significant difference between traditional problem solving and problem solving with dramatization on be half of the latter one. · Students' recall level is positively affected with the use of dramatization. · Success on problem solving depends on the person who tutors the students. · Success on problem solving changes with the change in strategy to study mathematics. Studying with problem solving increase students' achievements in Mathematics. · Success o problem solving differs with the frequency of drawing schemes and diagrams. Sevaral suggestions were proposed in relation with these research data. İt is assumed that this research will be a pioneer research that will lead new research studies on teaching mathematics by using dramatization as a problem solving strategy.