Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Tekstil Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATMA ÖZEN
Danışman: Semra Gür Üstüner
Özet:
Coğrafi,
toplumsal ve kültürel farklılıkların belirleyicisi olan renk;
geçmişten-geleceğe yapısal ve simgesel olarak değişim göstererek insanlar
üzerindeki etkisini sürdürmektedir. Günümüzde renk seçimlerine moda
eğilimlerinin yön verdiği düşünülse de bölgesel ve kültürel tercihler de
geçerliliğini korumaktadır. Her alanda olduğu gibi tekstil sektöründe de
teknolojik özellikler ve işlevsellik dışında estetik kaygı, özgün tasarım ve
uygun renk seçimi, benzer ürünler arasında üstünlük sağlamak açısından önemli
bir yere sahiptir. Bu yüzdendir ki; tekstil tasarımcısı sektörün ve hedef
kitlenin beklentileri doğrultusunda ürünler tasarlarken, teknik, ekonomi, kullanım
alanı ve işlevi gibi durumları gözetmek zorundadır.
Çalışma
kapsamında, ev tekstilinin tanımı, Endüstri Devrimi sonrası gelişim süreci
anlatılarak; ev tekstilinde baskı tekniklerine yer verilmiştir. Hedef kitlenin
renk ve tasarıma etkisi çerçevesinde renk ve tasarım kavramları ana hatları ile
ele alınmıştır. Kadifeteks Mensucat A.Ş. (Kets)’de yaptığım tasarımlar revize
edilerek renk ve tasarım kavramlarının anlatımında örnek olarak gösterilmiştir.
Tüm bu bilgiler, baskılı ev tekstillerinde hedef kitlenin renk ve tasarıma
etkisini sorgulamaya hizmet etmek amacı ile irdelenmiştir. On beş yıldır tasarımcı olarak çalıştığım, ev tekstili konusunda
dünyada ve Türkiye’de lider firmalardan Kets’in müşterilerinden De Leo (ABD),
Design Tex (ABD), Furninova (İsveç), Jab (Almanya), Next (İngiltere) ve West
Bridge (İngiltere) firmaları üzerinden hedef kitlenin renk ve tasarıma etkisi
örneklenmeye çalışılmıştır.