Baskılı Ev Tekstillerinde Hedef Kitlenin Renk ve Tasarıma Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Tekstil Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA ÖZEN

Danışman: Semra Gür Üstüner

Özet:

Coğrafi, toplumsal ve kültürel farklılıkların belirleyicisi olan renk; geçmişten-geleceğe yapısal ve simgesel olarak değişim göstererek insanlar üzerindeki etkisini sürdürmektedir. Günümüzde renk seçimlerine moda eğilimlerinin yön verdiği düşünülse de bölgesel ve kültürel tercihler de geçerliliğini korumaktadır. Her alanda olduğu gibi tekstil sektöründe de teknolojik özellikler ve işlevsellik dışında estetik kaygı, özgün tasarım ve uygun renk seçimi, benzer ürünler arasında üstünlük sağlamak açısından önemli bir yere sahiptir. Bu yüzdendir ki; tekstil tasarımcısı sektörün ve hedef kitlenin beklentileri doğrultusunda ürünler tasarlarken, teknik, ekonomi, kullanım alanı ve işlevi gibi durumları gözetmek zorundadır.

Çalışma kapsamında, ev tekstilinin tanımı, Endüstri Devrimi sonrası gelişim süreci anlatılarak; ev tekstilinde baskı tekniklerine yer verilmiştir. Hedef kitlenin renk ve tasarıma etkisi çerçevesinde renk ve tasarım kavramları ana hatları ile ele alınmıştır. Kadifeteks Mensucat A.Ş. (Kets)’de yaptığım tasarımlar revize edilerek renk ve tasarım kavramlarının anlatımında örnek olarak gösterilmiştir. Tüm bu bilgiler, baskılı ev tekstillerinde hedef kitlenin renk ve tasarıma etkisini sorgulamaya hizmet etmek amacı ile irdelenmiştir. On beş yıldır tasarımcı olarak çalıştığım, ev tekstili konusunda dünyada ve Türkiye’de lider firmalardan Kets’in müşterilerinden De Leo (ABD), Design Tex (ABD), Furninova (İsveç), Jab (Almanya), Next (İngiltere) ve West Bridge (İngiltere) firmaları üzerinden hedef kitlenin renk ve tasarıma etkisi örneklenmeye çalışılmıştır.