SOSYO-KÜLTÜREL YAPILANDIRMACILIK TEMELİNDE TASARLANAN ETKİNLİKLERİNİN KİMYA ÖĞRENCİLERİNİN OKULDA KİMYA KONUSUNU KAVRAMALARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEKTAŞ ŞAHİN

Danışman: Filiz Kabapınar

Özet:

2008 yılında kademeli olarak gerçekleştirilen program değişikliğiyle beraber, yapılandırmacı öğrenme ortamları önemli bir olgu haline gelmeye başlamıştır. Bu amaçla öğrencilerin aktif olduğu, öğretmenin rehber olduğu, bireyin kendi bilgisini ürettiği öğrenme ortamları önem kazanmıştır. Yeni öğretim programında öğrenme ve öğretme anlayışındaki kuramsal değişikliğe ek olarak içerik bağlamında da önemli değişiklikler yapılmıştır. Bu çerçevede öğretim programında ilk kez yer bulan ünite ve konular söz konusudur. Okulda kimya 10. Sınıf kimya dersi öğretim programına giren yeni konular arasındadır. Hayatımızda kimya ünitesi içerisinde yer alan okulda kimya konusu öğretmenler tarafından sözel ağırlıklı görülmekte ve çoğunlukla sunum şeklinde işlenmektedir. Oysaki yapılandırmacılık temelindeki bir öğretimin sunuş yolunu kullanmak yerine öğrenciye kendi bilgisini oluşturabileceği öğrenme ortamlarını sağlaması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı okulda kimya konusunun sosyo-kültürel yapılandırmacılık temelindeki öğretiminin etkililiğini belirlemektir. Çalışmada kontrol gruplu ön test ve son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bir devlet lisesinin 10. Sınıfları arasından eşdeğer olduğu belirlenen iki sınıf seçilmiş ve homojenliği denetlenerek deney ve kontrol grubu olarak atanmıştır. Kontrol grubunda dersler sunuş yoluyla işlenirken deney grubunda sosyo-kültürel yapılandırmacılık temelinde tasarlanan öğretim ile işlenmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi, Bilimsel Süreç Becerileri Testi, Akademik Başarı Testidir (Okulda Kimya) . Öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve bilimsel süreç becerilerine olan etkilerini belirlemek amacıyla bazı veri toplama araçları öğretim öncesi ve sonrası olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Bulgular deney grubunun akademik başarısının kontrol grubunun akademik başarısına göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Benzer bulgu öğrencilerin bilimsel süreç becerilerindeki gelişim için de geçerlidir. -------------------- With the gradual program change in 2008, constructivist-learning environments have become an important phenomenon. Learning environments in which students are active, teachers are guided and individuals produce their own knowledge have gained importance. In addition to the theoretical change in the understanding of learning and teaching, significant changes have been made in the context of the new curriculum. New subjects have been included in the curriculum for the first time. Chemistry at school is one of the new topics included in the 10th grade chemistry course. Teachers have viewed this topic as verbal in nature and it has been mostly handled in the form of presentation. However, instruction based on constructivism should provide the students with learning environments in which they can create their own knowledge rather than receiving the imported knowledge by teachers. The aim of this study is to determine the effectiveness of teaching intervention based on socio-cultural constructivism about school chemistry. Pre-test and post-test quasi-experimental design with control group was used in the study. Two classes identified as equivalent among the 10th grade of a public high school were selected and randomly assigned as experimental and control groups. In the control group, the lessons were taught through the presentation, while in the experimental group instruction designed based on socio-cultural constructivism was conducted. Logical Thinking Ability Test, Scientific Process Skills Test and Academic Achievement Test (Chemistry at School) were main data collection tools of the research. In order to determine the effects of teaching intervention on students' academic achievement and scientific process skills, concerning data collection tools were applied before and after teaching intervention. The findings of the study revealed that the academic achievement of the experimental group was higher than that of the control group. Similar finding was also maintained in students' scientific process skills.