Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KERİM ALİ DURAN
Danışman: Mustafa Kılıç
Özet:
Bu
çalışma, ulûmü’l-Kur’ân literatüründe kıraat olgusunu, İslâm ilim geleneğinin
önemli iki siması olan Bedreddin ez-Zerkeşî’nin (ö. 794/1392) el-Burhân fî ʿulûmi’l-Kurʾân ve Celâleddin
es-Süyûtî’nin (ö. 911/1505) el-İtkân fî ʿulûmi’l-Kurʾân adlı
eserleri özelinde incelemektedir. İslâm düşünce tarihinde ilimlerin tasnifi,
müelliflerin çalışma gayeleri ve dönemin ilmî ihtiyaçları doğrultusunda
şekillenmiştir. Ulûmü’l-Kur’ân literatürü de bu tasnif geleneği içerisinde Kur’an-ı
Kerîm’in anlaşılması, yorumlanması ve korunmasına yönelik ilimleri sistematik
bir şekilde ele almayı hedeflemiştir. Bu bağlamda kıraat ilmi; tefsir, fıkıh,
belâgat ve dil bilimleri gibi diğer disiplinlerle iç içe geçmiş bir şekilde
incelenmiştir.
Zerkeşî’nin
el-Burhân’ı ve Süyûtî’nin el-İtkân’ı, Kur’an metninin anlamını
belirleyen veya sınırlandıran dilsel, belâğî ve metodolojik unsurları merkeze
alan temel eserlerdir. Her iki eser de Kur’an’ın hem ilahi bir kelam olarak
fenomenolojik boyutunu hem de Arap dilinin nazım ve mana bütünlüğünü yansıtan
lisani yönünü dikkate alarak Kur’an ilimlerine dair kapsamlı bir bakış açısı
sunmaktadır. Bu çalışmada söz konusu eserlerin kıraat ilmi bağlamında nasıl bir
metodoloji izledikleri, birbirleriyle olan ilişkileri ve İslâm ilim geleneği
içindeki konumları tahlil edilmiştir.
Çalışma,
üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Zerkeşî ve Süyûtî’nin
yaşadıkları dönemin ilmî ve kültürel atmosferi, biyografik detayları ve
eserlerinin genel özellikleri ele alınmıştır. İkinci bölümde, el-Burhân
ve el-İtkân’ın metodolojik yaklaşımları, yapısal özellikleri ve
içerikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu kısımda, müelliflerin
geleneği nasıl takip ettikleri, geleneğe karşı tutumları ve eserlerini kaleme
alırken hangi amaçları önceledikleri üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde ise
her iki eserde kıraat ilmiyle ilgili ortak temalar, eserlerin sınıflandırma
yöntemlerine göre tablolar halinde sunularak analiz edilmiştir. Zerkeşî, kıraat
ilmini yedi ana kategori altında ele alırken Süyûtî bu kategorileri
genişleterek on altıya çıkarmış ve el-Burhân’daki bölümleri yeniden
düzenlemiştir. Çalışmada, zikredilen konular
mukayeseli bir şekilde incelenip her iki eserin kıraat ilmi alanına katkıları
irdelenmiştir.