Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERPİL AKMEŞE
Danışman: HALİL İBRAHİM KAÇAR
Özet:Bu çalışmada, MÜİF Arapça hazırlık sınıfı öğrencilerinin Arapça dersine ait tutumları ve kaygıları üzerinde durulmuştur. Arapça Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerin dersler esnasındaki tutum ve kaygılarının öğrenme sürecine etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, temel nitel araştırma yaklaşımıyla, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında MÜİF Arapça hazırlık sınıflarında okuyan 17 öğrencinin görüşleri esas alınmıştır. Araştırmadaki katılımcıların belirlenmesinde evreni yansıtacak şekilde seçkisiz ( random) örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ardından veri toplama aracı olarak görüşmenin daha faydalı olması için, görüşmelerin akışına göre bazı alt sorularla hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Görüşme yapılan öğrencilerin ifadeleri doğrudan alıntılarla aktarılmıştır. Bu alıntılarda öğrencilerin gerçek isimleri yerine kodlamalar kullanılmıştır. Elde edilen bulgular alt temalar oluşturularak düzenlenip yorumlanmıştır. Verilerin sunumunda tablolar hazırlanarak görüşler, frekans ve oranlar şeklinde ifade edilmiştir. Sonunda, elde edilen bulgulardan yola çıkarak problemin çözümüne ilişkin uygulayıcılara bazı öneriler sunulmuştur. Öğrencilerin ana dilleri dışında Arapçayı öğrenme süreçlerinde bu dil hakkında sahip oldukları tutumların büyük bir önem taşıdığı görülmüştür. Ayrıca bu tutumların eğitim-öğretim sürecinde yaşanan farklı sebeplerden dolayı değişebileceği gözlenmiştir. Aynı şekilde kaygı faktörünün de öğrencilerin tutumları üzerinde önemli bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Etkili bir öğrenme ortamının sağlanıp, istenilen hedeflerinin gerçekleşmesi için sahip olunan tutumların ve hissedilen kaygıların büyük önem taşıdığı gözlemlenmiştir. Böylece bu araştırmanın, MÜİF Arapça hazırlık sınıfı öğrencilerinin Arapça dersine ait tutumları ve kaygılarını tespit edip, hazırlık eğitim sürecinin öğrenciler ve eğitim veren öğretim elemanları için daha verimli hale getirmesi, aksaklık ve eksiklerin tespit edilip giderilmesi, diğer araştırmacılara yol göstermesi açısından büyük öneme sahip olduğu söylenebilir. -------------------- In this study, the MUIF Arabic preparation class students' attitude and worries towards Arabic lessons are examined. The effects of Arabic preparation class students' attitude and worries on the learning process during lessons is analysed. This study, which used the primary qualitative research approach, is based on the views of 17 students who attended MUIF Arabic preparation classes during the 2017-2018 Academic year.The random sampling method was used in the selection of the research participants, so as to represent a wide range of people in the universe. Afterwards, in order for the interviewing process to be a more beneficial data collection tool, semi-structured interview forms, that were prepared with sub-questions created with accordance to the flow of the interviews, were used. The data that was acquired was analysed using the content analysis technique. The interviewed students were directly quoted in this study. In quoting the students, code names were used in place of real names. The findings were organised and interpreted by creating sub-themes. The data was presented by preparing tables, and expressed in the way of views, frequencies and ratios. In the end, based on the findings that were obtained, some suggestions were presented to possible implementers regarding the solution to the problem. The attitude of the students towards Arabic during the process of learning the language, which was not their mother tongue, was seen to hold great importance. Also, due to different reasons, it was seen that their attitude was able to change during the process of learning. In the same way, it was also seen that anxiety had a great impact on the attitude of the students. It was seen that the attitude the student has and the anxiety they feel, holds great importance when actualising a desired aim and ensuring a productive work environment. Therefore, this study can be said to have great importance in acting as a guide for other researchers, in that it firstly determines MUIF Arabic preparation class students’ attitudes and worries towards Arabic lessons, therefore helping to ensure a more productive learning environment for students and teachers during the course of Arabic preparation teaching, and assisting in determining drawbacks and incompetencies of the teaching process, and then eliminating them.