Öğretmenlerin evlilik uyumu ile duygu yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Pınar Dursun

Danışman: HEDİYETULLAH AYDENİZ

Özet:

ÖĞRETMENLERİN EVLİLİK UYUMU İLE DUYGU YÖNETİMİ BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmada duygu yönetimi becerileri ile evlilik uyumu arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini meslek hayatlarına İstanbul’da devam eden öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılarak hazırlanmıştır. Duygu yönetim becerileri ile evlilik uyumu arasındaki ilişkiyi ele almaya imkan veren duygu yönetimi becerileri ölçeği ile çift uyum ölçeği kullanılmıştır. İstanbul’da görev yapan öğretmenler üzerinde yapılan araştırmada değerlendirilmek üzere toplam 330 anket toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesi için SPSS 22.0 programından yararlanılmıştır. İlk olarak katılımcıların demografik özelliklerinin frekans analizleri yapılmıştır. Daha sonra kullanılan ölçeklerin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Daha sonra değişkenler arasındaki ilişkinin test edilmesi için korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonucuna göre duygu yönetim becerisi ile evlilik uyumu arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Ardından duygu yönetimi becerisinin evlilik uyumuna etkisinin incelenmesi için regresyon analizi yapılmıştır. Son olarak demografik özelliklerin duygu yönetimi ve evlilik uyumu üzerindeki farklılıkları incelenmiştir. Analiz sonucuna göre öğretmenlerin duygu yönetimi becerisi evlilik uyumlarını pozitif yönde etkilemektedir. -------------------- A RESEARCH ON THE RELATION BETWEEN TEACHERS’ MARITAL ADJUSTMENT AND EMOTIONAL MANAGEMENT SKILLS In this study, the relation between emotional management skills and marital adjustment was investigated. The universe of the study consists of teachers who continue their professional lives in Istanbul. Quantitative research method was used in the research. A total of 330 questionnaires were collected for evaluation. SPSS 22.0 program was used to analyze the data. The frequency analysis of the demographic characteristics of the participants was done first. Then, the validity and reliability analyses of the scales were performed. Correlation analysis was then performed to test the relationship between variables. According to the results of correlation analysis, a positive relationship was found between emotion management skills and marital adjustment. And then, regression analysis was performed to examine the effect of emotion management skills on marital adjustment. According to the results of the analysis, teachers' emotional management skills positively affect the marital adjustment. Finally, the differences of demographic characteristics on emotion management and marital adjustment were examined.