6 yaş grubunda geri planda dinletilen müziğin çoklu zeka alanlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Koca

Eş Danışman: ERCAN MERTOĞLU, Ercan Mertoğlu

Özet:

6 YAŞ GRUBUNDA GERİ PLANDA DİNLETİLEN MÜZİĞİN ÇOKLU ZEKA ALANLARINA ETKİSİ Bu araştırma 2009 – 2010 eğitim öğretim yılında, İstanbul il genelinde Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı ilköğretim okulları bünyesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60 adet 6 yaş çocuğuna geri planda dinletilen müziğin çoklu zeka alanlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma deneysel desene örnektir. Çalışma grubunu İstanbul il genelinde ilköğretim okullarına bağlı 4 farklı anasınıfından toplam 60 adet 6 yaş çocuğu oluşturmaktadır. 2 adet anasınıfından 30 çocuk deney grubunu, 2 adet anasınıfından 30 çocuk kontrol grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada Barok dönemin Largo müzikleri deney grubuna geri plan müziği olarak 2 ay boyunca haftada 5 eğitim gününde ortalama 3 saat süreyle dinletilmiştir. Deney ve kontrol gruplarını karşılaştırırken Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, deney grubundaki öğrencilerin TIMI Çoklu Zeka Alanları Ölçeğinin müzik, kinestetik, matematik ve kişilerarası zeka alanları, alt testlerinden aldıkları son test puanları ön test puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin TIMI Çoklu Zeka Alanları Ölçeğinin matematik, müzik ve kişilerarası zeka alanları alt testlerinden aldıkları son test puanları kontrol grubu öğrencilerinin aynı alt testlerden aldıkları son test puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Anahtar Sözcükler : Müzik, Çoklu Zeka, Altı yaş, Anasınıfı ABSTRACT THE EFFECT OF BACKGROUND MUSIC ON MULTIPLE INTELLIGENCE FIELDS AT THE AGE GROUP OF 6 YEARS This research was carried out in order to examine the effect of background music on the multiple intelligence fields of 60 children who were aged 6 and attending to a pre-school education institution in Istanbul in the 2009 – 2010 academic year. The research is an example of the experimental design. The working group of the study was made up of a total of 60 children who were aged 6 and selected from 4 different nursery classes of elementary schools in Istanbul. 30 children from two nursery classes constitute the experimental group and 30 children from two nursery classes constitute the control group. In the research, the experimental group listened to Largo musics of the Baroque era as the background music for an average of three hours five days a week for two months. The Mann Whitney U Test was used while comparing the experimental and control groups. According to surveys,students in experiment group, TIMI multiple intellegence scale's mucic, kinesthetic, mathematic and interpersonal intellegence, points which they took from these sub last test points have been found more significant high than pre testing points. In addition, students in experiment group, points which they took from sub test of last test points in TIMI multiple intellegence scales mathematic, music and interpersonal intellegence have been found significant level higher than students in control group who got same sub test's last points. Key Words: Multiple Intelligence, Music, 6 year, Preschooll.