Bulanık karar verme süreçlerinde geri bildirim ve mikro öğretim uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRE ORDUKAYA

Danışman: AHMET FEVZİ BABA

Özet:

BULANIK KARAR VERME SÜREÇLERİNDE GERİ BİLDİRİM VE MİKRO ÖĞRETİM UYGULAMASI Bu tez çalışmasında, bulanık mantık ve grup karar destek sistemleri yaklaşımlarının performans değerlendirme ve geribildirim verme işlemlerindeki kullanımı incelenmiştir. Eğitim fakültelerinde öğrenim gören aday öğretmenlerin mikro öğretim uygulamalarına ilişkin performanslarını değerlendiren, zayıf ve güçlü yönlerini raporlayan geribildirim uzman sistemi oluşturulmuştur. Oluşturulan bulanık karar destek sistem modeli web tabanlı, kullanımı kolay, esnek, değiştirilebilir kural tabanına sahip ve çok amaçlı kullanımı destekler şekilde tasarlanmıştır. Tasarlanan yazılım çeşitli örnek değerlendirmeler için kullanılarak test edilmiştir. Giriş bölümünde, öğretmenin eğitim ve öğretimdeki yeri ve önemi üzerinde durulmuş, performans değerlendirmede bulanık mantık ve grup karar destek sistemleri yaklaşımlarının kullanım sebepleri, gereksinimleri ve nedenleri ortaya konularak çalışmanın amacı açık bir şekilde ifade edilmiştir. İkinci bölümde, bilgi tabanlı sistemler olan uzman sistemler, bulanık mantık yaklaşımı ve grup karar destek sistemleri yaklaşımı detaylı olarak incelenmiş, bu yaklaşımlar ve mikro öğretim ile ilgili yurt içi ve yurt dışında yapılan çalışmalara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, mikro öğretim uygulamaları için önerilen bulanık mantık karar destek sistem modeli anlatılmıştır. Performans değerlendirmenin ve performans değerlendirmede geribildirimin önemi ile aday öğretmenlerin değerlendirilmesinde kullanılabilirliği açıklanmıştır. Aday öğretmenlerin mikro öğretim uygulamalarındaki performanslarının değerlendirmesinde kullanılmasına yönelik önerilen yöntem ve geliştirilen web tabanlı yazılım anlatılmıştır. Bulanık mantık yaklaşımından faydalanarak oluşturulan yazılım kullanılarak aday öğretmenlerin mikro öğretim uygulamasındaki performanslarının değerlendirmesine yönelik örnek uygulamalara yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, tez çalışmasından elde edilen sonuçlara yer verilmiştir. Beşinci bölümde, tez hakkındaki son değerlendirmeler ve önerilere yer verilmiştir. ABSTRACT FEEDBACK IN FUZZY DECISION-MAKING PROCESSES AND MICRO TEACHING APPLICATION In this study, use of fuzzy logic and group decision support systems approaches in performance assessment and feedback process have been explored. Feedback Based Expert System aiming to assess performance of micro teaching practices and reporting weak / strong points of trainee teachers is designed. Fuzzy Decision Support System model is designed in a way to support multi-purpose use with web based, user-friendly, flexible and changing rule base. The software designed was tested with variety of sample evaluations.The introduction section focuses on the importance of teachers’ role in education and teaching. It also emphasizes the aim of study by presenting the reasons and the need for use of fuzzy logic and group decision support system approach in performance evaluation. In second section, expert systems, fuzzy logic and group decision support system approaches, which are data-based systems, are analyzed in detailed. Many foreign and domestic studies about these approaches and micro-teaching are referenced and adressed.In the third section, the fuzzy logic decision support system model proposed for micro teaching practices is described. The importance of performance evaluation, the importance of feedback in performance evaluation and the availability of trainee teachers’ assessment are described. The proposed method and developed web-based software to be used for evaluation of trainee teachers' performance in micro teaching practices are explained. Sample applications using evaluation of trainee teachers' performance in micro teaching practices are also included in this section.With reference to the results of this study, the advantages of use of fuzzy logic in assessment have been discussed in the fourth chapter. Finally, the fifth chapter deals with pedagogical implications and makes suggestions for further studies.