Nüzhet Haşim’in milli edebiyat’a doğru kitabı (metin - inceleme)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Lamia Gürler

Danışman: MURAT KOÇ

Özet:

Tez konusu olarak seçilen Nüzhet Haşim’in Milli Edebiyat’a Doğru adlı eserinin incelenmesinde şu sıra takip edilmiştir: Giriş bölümünde; eser antoloji niteliği taşıdığından antoloji kavramı, ilk antolojiler, Türk Edebiyatı’nda antoloji konusu ele alınmıştır. Birinci bölümde Milli Edebiyat dönemi üzerinde durulmuştur. Burada Tanzimat’tan Milli Edebiyat’a kadar Türk sosyal hayatında tartışılan ideolojilerden, Milli Edebiyat kavramından, Milli Edebiyat’ı besleyen ve Türkçülük fikriyle kurulan cemiyetlerden, dönemin en önemli yayın organı olan Genç Kalemler dergisinden bahsedilmiş ve Millî Edebiyat’ın genel hatlarıyla nasıl bir dönem olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde Nüzhet Haşim’in eseri kısaca değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmede Nüzhet Haşim’in Milli Edebiyat döneminin panoramasını nasıl çizdiği ve yazarların edebi kişilikleri üzerindeki fikirleri ortaya konulmuştur. Son olarak da Milli Edebiyat’a Doğru adlı eserin metni günümüz harflerine aktarılmıştır. SUMMARY In the analysing of the book Millî Edebiyat’a Doğru written by Nüzhet Haşim, that order was followed. In the entrance section since the book has an anthology character, the anthology concept, first anthologies, the subject of anthology in Turkish Literature were analysied. In the first section the period of National Literature were analysied. At there the ideologies being discussed in the Turkish social life from Tanzimat to National Literature, the nation of National Literature, the societies that were founded in the idea of Turkish Nationalizm and to feed the National Literature, the Genç Kalemler one of the most important and widespread journal were analysied and in general what kind of period the National Literature was worked to make it more clear. In second section, the work of Nüzhet Haşim was evaluated shortly. In that assesment how Nüzhet Haşim illustrated the panorama of National Literature and the ideas of him on the characters of authors were exhibited. Finally, the work named Milli Edebiyat’a Doğru was transfered into the current alphabet. İÇİNDEKİLER DİZİNİ I ÖNSÖZ III V SUMMARY VI KISALTMALAR VII GİRİŞ: Antoloji: Kavram ve Örnekler 1 I. BÖLÜM: Millî Edebiyat Kavramı ve Dönemi 8 II. BÖLÜM: Millî Edebiyat’a Doğru II. 1. Millî Edebiyat’a Doğru Adlı Eserin İncelenmesi 20 II. 2. Millî Edebiyat’a Doğru (Metin) 31 II.2.1. Tarihimsi Bir Taslak 31 II.2.2. Mehmet Emin Bey 40 II.2.3. Rıza Tevfik Bey 51 II.2.4. İhsan Raif Hanım 59 II.2.5. Ziya Gökalp Bey 63 II.2.6. Ali Canip Bey 72 II.2.7. Celâl Sahir Bey 78 II.2.8. Ömer Seyfettin Bey 82 II.2.9. Kazım Nami Bey 86 II.2.10. Âkil Koyuncu Bey 89 II.2.11. Rasim Haşmet Bey 94 II.2.12. Köprülüzade Mehmet Fuad Bey 96 II.2.13. Ali Ulvi Bey 101 II.2.14. M. Nermi Bey 103 II.2.15. Fazıl Ahmet Bey 106 II.2.16. İbrahim Alâattin Bey 109 II.2.17. Yusuf Ziya Bey 112 Sayfa II.2.18. Orhan Seyfi Bey 115 II.2.19. Enis Behiç Bey 118 II.2.20. Hakkı Süha Bey 121 II.2.21. İdris Sabih Bey 122 II.2.22. Halit Fahri Bey 123 II.2.23. Yahya Kemal Bey 125 II.2.24. Salih Zeki Bey 128 II.2.25. Hasan Zeki Bey 129 II.2.26. Faruk Nafiz Bey 130 II.2.27. Fikret, Nazif, Ekrem Beyler 132 SONUÇ 136 BİBLİYOGRAFYA 138 ÖZGEÇMİŞ 142