Şirket değerlemesi ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALPER KARAVARDAR

Danışman: NEJAT BOZKURT

Özet:

Araştırmada şirket değerlemesi yaklaşım ve yöntemleri irdelenerek, Türkiye yapılan değerleme çalışmalarına ilişkin, örnek bir çalışmaya yer verilmiştir. Bu bağlamda uluslararası literatür incelenerek şirket değerlemesi kapsamında hatırlanması gereken mali tabloların yapıları, Türk vergi mevzuatındaki ilgili düzenlemeler, yerel uygulamalar ve uluslararası değerleme standartları ana hatları ile incelenmiştir. İkinci bölümde şirket kavramı, şirketlerin amaçları, şirketlerin sınıflandırılması ve mali tabloların tanımı yapılmış ve söz konusu kavramlar açıklanmıştır. Üçüncü bölümde değer kavramı ve başlıca genel kabul görmüş değer kavramları incelenmiştir. Dördüncü bölümde şirket değerlemesinin tanımı, yapılma nedenleri, değerlemeyi yapacak kişi ve kurumların amaçları, değerlemeyi etkileyen faktörler, değerleme sırasında kullanılacak standartlar, Türkiye'de değerleme yöntemlerinin kullanımı ve başarısı üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde şirket değerleme yaklaşım ve yöntemleri incelenmiştir. Altıncı bölümde şirket değerlemede kullanılan rasyolar ve oranlar yoluyla analiz konuları irdelenmiştir. Yedinci bölümde stratejik ortaklık kavramı ve yasal mevzuat anlatılmıştır. Son bölümde, konu ile ilgili olarak bir maden işletmesinin değerleme çalışmalarını esas alan örnek bir uygulamaya yer verilmiştir. ABSTRACT Firm valuation approaches and methods were studied in the research and an example in Turkey, was given. According to this, for firm valuation; financial statements, regulations in Turkish Tax Regulations, local applications and international valuation standards were examined. In the second part, firm concept, objects of firms, classifications of firms and financial statements were explained. In the third part, concept of value and generally accepted valuation concepts were examined. Definition of firm valuation, reasons of making, aims of organisations and valuators, factors that would effect valuation, standards that are used in valuation, valuation methods' applications and their success, in Turkey were examined. In the fifth part, firm valuation approaches and methods were explained. In the sixth part, ratios that are used in firm valuation and analysis that done by using ratios were explained. In the seventh part, strategies venture concept and law regulation were explained. Finally, an example of valuation study of a mine firm was given in detail.