Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmet Durmaz
Danışman: CEMİL ÖZTÜRK
Özet:Bu araştırmada sosyal bilgiler dersinde “Bilimsellik” değerine yönelik yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde hazırlanmış olan etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına ve bilimsel epistemolojik inançlarına etkisini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda şu hipotezler geliştirilmiştir: Hipotez 1: Sosyal Bilgiler dersinde “Bilimsellik” değerine yönelik yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde hazırlanmış olan etkinlikler öğrencilerin akademik başarıları üzerinde etkilidir. Hipotez 2: Sosyal Bilgiler dersinde “Bilimsellik” değerine yönelik yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde hazırlanmış olan etkinlikler öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançları üzerinde etkilidir. Bu hipotez kapsamında aşağıdaki alt hipotezler sınanmıştır: Hipotez 2.2: Deney ve kontrol grubunun bilimsel epistemolojik inançları ön test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur. Hipotez 2.3: Deney grubu ön test ve son test bilimsel epistemolojik inançları arasında son test lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Hipotez 2.4: Kontrol grubu ön test ve son test bilimsel epistemolojik inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur. Hipotez 2.5: Deney ve kontrol grubunun cinsiyet değişkenine göre bilimsel epistemolojik inançları son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur. Hipotez 2.6: Deney ve kontrol grubunun bilimsel epistemolojik inançları son test puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Nevşehir iline bağlı bir ortaokulda öğrenim gören 6. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubu (eşleştirilen gruplar) işlem gruplarına seçkisiz atanmış olup, 6/A (deney grubu) ve 6/B (kontrol grubu) sınıflarındaki toplam 40 öğrenciden meydana gelmektedir. -------------------- In this research, it is aimed to determine the effects of activities prepared within the framework of constructivist approach on the academic achievement and scientific epistemological beliefs of social studies lesson. For this purpose, the following hypotheses were developed: Hypothesis 1: The activities prepared within the framework of the constructivist approach to the value of science in the Social Studies course are effective on the students' academic achievements. Hypothesis 2: The activities prepared in the framework of the constructivist approach to the value of ları Scientific olojik in Social Studies course are effective on students' scientific epistemological beliefs. In this hypothesis, the following sub-hypotheses have been tested: Hypothesis 2.2: There is no statistically significant difference between the pretest scores of the scientific epistemological beliefs of the experimental and control groups. Hypothesis 2.3: There is a statistically significant difference between the pretest and posttest scientific epistemological beliefs of the experimental group in favor of the posttest. Hypothesis 2.4: There is no statistically significant difference between the control group pretest and posttest scientific epistemological beliefs. Hypothesis 2.5: There is no statistically significant difference between the experimental epistemological beliefs and the post test scores according to the gender variable of the control and control groups. Hypothesis 2.6: There is a statistically significant difference between the experimental epistemological beliefs post test scores of the experimental and control group in favor of the experimental group. The study group consisted of 6th grade students attending a secondary school in the province of Nevşehir in the academic year of 2016-2017. The study group (paired groups) was randomly assigned to the transaction groups and consisted of a total of 40 students in the 6 / A (experimental group) and 6 / B (control group) classes.