Matematik eğitiminde alternatif bir ölçme değerlendirme aracı olarak kavram haritalarının kullanılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜLEYMAN MÜJDECİ

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

MATEMATİK EĞİTİMİNDE ALTERNATİF BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK KAVRAM HARİTALARININ KULLANILMASI Araştırmamızın temel hedefi kavram haritalarının ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanımının incelenmesidir. Kümeler, üçgenler ve sıvı ölçüleri konularını içeren sınavlar değerlendirmeye alınmıştır. Günümüz eğitim sisteminde kullanılan klasik yazılı sınav ve test türü sınavlara verilen puanlar ile kavram haritalarına verilen puanlar ilişkilendirilerek analiz edilmiştir. Ülkemizde, günümüz eğitim sistemi içerisinde matematik derslerinde öğretilen konuların ölçme ve değerlendirilmesinde kavram haritalarının kullanılması uygun mudur? problemi üzerine yapılan ana hipotezimizde, matematik derslerinde uygulanan klasik ölçme değerlendirme araçlarının sonuçları ve kavram haritaları ile yapılan ölçme değerlendirmenin sonuçlarının anlamlılık içereceğine yöneliktir. Ancak kavram haritaları öğrencilerin bilgilerini kavramsal açıdan ölçtüğünden test türü sınav ile kavram haritası temelli ölçme arasında anlamlı bir ilişki içermeyecektir. Tezimizde uygulamış olduğumuz kavram haritaları her ne kadar matematik ile ilgili de olsa kavram haritaların yapısından ve hiyerarşik ilişkisinden dolayı kavram haritası oluşturma ile ilgili bazı olası etkenlerin de olabileceği düşünülmüştür. Bu etkenlerin başında, öğrencilerin sözel düşünme ve düşündüklerini ifade edebilme gelmektedir. Bu kabiliyetleri yansıttığı düşünülen Türkçe dersi notları ile kavram haritası notları da karşılaştırılmıştır. Araştırmamızın sonucunda kavram haritaları ile klasik matematik sınavları arasında ve kavram haritası ile Türkçe sınavları arasında anlamlı bir korelâsyona rastlanmıştır. Kavram haritaları ile güvenilir bir ölçme değerlendirme yapılacağı sonucuna varılmıştır. Hipotezimizde kavram haritaları ile test türü sınavın anlamlılık taşımayacağını söylemiştik fakat anlamlı çıkmıştır. Bu sonuçlarla ilgili yorumlar yapılarak ileriye yönelik önerilere değinilmiştir. Anahtar Sözcükler: Kavram Haritaları, Ölçme-Değerlendirme, Kavram Analizi, Kavram Öğrenme ABSTRACT THE USAGE OF CONCEPT MAPS AS AN ALTERNATIVE MEASUREMENT EVALUATION INSTRUMENT IN THE MATHEMATICS EDUCATION The basic aim of our research is to analyze the usage of concept maps as measurement and evaluation instrument. Exams including the topics of sets, triangles and fluid measures are evaluated. It has been analyzed by associating the classical written examination and test-formatted examination that are used in contemporary education system with the scores given to concept maps. Suggesting the problem of “ In Turkey, Is it suitable using concept maps on the measurement and evaluation of the topics taught in the mathematics courses within contemporary education system”, our hypothesis aims to show the significance of the results of classical measurement evaluation instruments implemented in the mathematics courses and measurement-evaluation results implemented with the concept maps. Although concept maps measure the students knowledge in terms of conceptual perspective, it does not contain a significant relation between test-formatted exams with concept map-based measurement. It has been taken into consideration that there may be some possible factors related to composing concept map because of structure of concept maps and their hierarchical relations, even though the concept maps are related to mathematics that we implemented in our study. The first factor of all is the ability of students’ verbal thinking and expression of what students think. In addition, Turkish course notes and concept map notes are also compared that is considered reflecting these abilities. As a result of our study, meaningful correlation were encountered between concept maps and classical mathematics exams and between concept maps and Turkish courses. Moreover, in our study, it is reached a counclusion that with concept maps, there can be made a reliable evalution. In our hypothesis, we said that test-formatted exams with concept maps would not carry out meaningful but it has been proven meaningful. Furthermore, forward-looking suggestions have been mentioned by making comments about these results. Key Words: Concept Maps, Measurement And Evaluation, Concept Analysis, Concept Learning