Dış ticarette organik tarımın stratejik yerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M. Vehbi Kırmacı

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

Son yıllarda hormonlu tarımın yaygınlaşması zirai ilaçlamada kimyasal maddelerin kullanılması bilinçli tüketiciyi duyarlı hale getirmiş ;bu da doğal ürünlere yöneltmiştir.1920'lere dayanan organik tarımın üretimi ve pazarlaması belirli bir sistemde gelişirken bugün dünyada ve Türkiye'de gösterdiği gelişme dikkati çekmektedir.Özellikle gelişmekte olan ülkelerde iç pazar kısıtlı ancak amaç dış pazarı karşılamaya yöneliktir. Artan nüfus için daha çok gıda üretimi,buna yönelik verimlilik amaçlı daha çok girdi,kimyasal gübre vs. insan sağlığına zarar vermektedir.Gelişmiş ülkeler bu konuda daha erken uyanmış,buna yönelik yasal düzenlemeleri tamamlamışlar,hatta AB yasalarınca da koruma altına almışlardır.Tarladan tüketiciye kadar bağımsız bir kontrol organınca denetimi sağlayan bir yapının çerçevesi,kuraları oluşturulmuştur. AB ülkeleri arasında en yüksek pazar büyüklüğü Almanya'dadır. Hızlı büyüme ile ulusal standartlar geliştirilmiş,önemli gıda üreticileri bu pazara dahil olmuş,hipermarket zincirleri etkili olmuştur.Ayrıca yeni pazarlama şekilleri de ortaya çıkmış doğal ürünler satan dükkanlar açılmış hatta bunların zincirleri oluşmuş, ayrıca bu ürünlerin e-ticareti de yaygınlaşmıştır. Ülkemizde organik gıda üretimi esas olarak ihracatı hedef almaktadır.Türkiye'de organik tarımsal üretimin başlatılması dış ülke taleplerine dayanmakta ve sipariş usulü üretim ağırlık taşımaktadır.2000 yılında 69 adete ulaşan organik ürünlere ait ihracat miktarı 12 milyon ton ve değeri yaklaşık 21 milyon$ dır.Fındık ,kuru üzüm,kuru incir ve kuru kayısı ihracat değeri toplamı organik tarımsal ürünler ihracat değeri genel toplamının %70-80 'ini oluşturmaktadır. Türkiye organik ürünler ihracatında en önemli ülke grubu AB ülkeleri ve en başta Almanya gelmektedir.Türkiye'nin 2001 yılında organik ürün ihraç ettiği ülke sayısı 20'ye ulaşmaktadır.Türkiye'nin AB dışındaki hedef Pazar ülkeleri arasında genelde ABD,Japonya,Avustralya,Kanada,İsviçre ve İsrail yer almaktadır.Bu ülkeler aynı zamanda dünyadaki önemli üretici ülkeler arasında bulunmaktadır. Türkiye'de 7 tane sertifikasyon kuruluşu vardır.Sertifikasyon sistemi ürünleri ekolojik standartlara göre üretildiğinin,işlendiğinin,paketlendiğinin garantisidir. Türkiyede organik tarıma yönelik doğrudan devlet desteklemesi bulunmamaktadır.Yasal düzenlemelerde ise AB'de düzenlenen yönetmelikler yakından takip edilmektedir.AB'ye ihraç için bu bir zorunluluktur olarak AB tarafından istenmektedir. Türkiye zengin ekolojik yapısıyla dünyada organik tarımsal üretime uygun önemli ülkeler arasında yer almaktadır.Bütün ilgili kuruluşların üreticilerinin ve kamu kuruluşlarının etkili koordineli çalışmasıyla bu konuda atılacak adımlar Türkiye ekonomisi için yeni bir kaynak ve açılım sağlayabilecektir.Bu konuda Türkiye markalaşmasını sağlayabilmelidir. The spreading of physially farming , the using of chemical matters in agricultural medicine make customer sensitive in last years.This case directed customer to natural products.Organic farming product and marketing , which are leaning 1920s' , improved . A kind of system .It takes attention in world and Turkey.Particularly, the house market is limited in less-development countries but the main target is foreign markets. In order to increasing population needed more food product and more output for productivity.But it dameges to human healtyh.Developed countries take measures early about this subject.They completed legal rules.This rules are base on an independent check system from land to customer. Germany is the greatest market power among Europen countries.Swift growth and national standarts are improved.So important productors attend to this markets.Beside a kind of marketing take place and natural products buyers opened new shops above all.Then it becomes a chain. In our country organic foood product is targeting export.The starting of organic agricultural product is leaning foreign countries demands in Turkey which is base on ordering system.According to 2000s' figures , there are sixty-nine different product in Turkey.These amounts' of export is twelve million ton that its worth is approximately 21 million $.Filbert,dried apricot and dried fig which their worth is 70-80 percent of general total of the world. Europen countries and Germany are the important country group in organic products export in Turkey.There are twenty countries which constitues Turkey's export field.Japan,Australia,Canada.Switzerland and Israel are the other countries which are Turkey's new goal.At the same time ,these countries are the greatest productors in the world. There are seven certification organization in Turkey.This certification system is the guarentee of producting ,processing and packaging of ecologic standarts. In Turkey, there is no goverment support to organic agriculture.For legal regulations that Europen country regulations are even followed closely by Turkey.Beside it is legal obligation for exporting to Europen countries which is wanted by Europen countries. Turkey has very convenient land for ecologic agriculture.It is very important source for Turkish economy with all related establishment's effective working.Turkey should become a brand in new world.