Müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlilikler açısından öğretim elemanlarını değerlendirmeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİKE MÜEZZİNOĞLU

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ YETERLİLİKLER AÇISINDAN ÖĞRETİM ELEMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİ Bu araştırma, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği ve Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programları’nda öğrenim görmekte olan müzik öğretmeni adaylarının görüşlerine göre, alanda görev yapan bireysel ses, piyano ve bireysel çalgı öğretim elemanlarının sahip oldukları mesleki yeterlilik seviyelerini ve ayrıca müzik öğretmeni adaylarının öğretim elemanlarının belirlenen niteliklere sahip olmasına verdikleri önem derecelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Marmara Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi ve Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakülteleri, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği ve Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programları 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 204 müzik öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacı ile araştırmacı tarafından hazırlanan “Öğretim Elemanı Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, müzik öğretmeni adaylarının, bireysel ses, piyano ve bireysel çalgı öğretim elemanlarını; alan yeterlilikleri, kendilerini geliştirmeye açık olmaları, öğrencilere model olmaları, öğretim yöntemlerini kullanmaları, dersin amaçları hakkında öğrencileri bilgilendirmeleri, ders içeriği oluşturmaları, derse giriş seviyesini belirlemeleri, ders zamanını değerlendirmeleri, dersi değerlendirmeleri, öğrencileri ders dışı etkinliklere yönlendirmeleri, öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate almaları açılarından değerlendirmeleri genel olarak olumlu olmuştur. Bununla birlikte müzik öğretmeni adaylarının, öğretim elemanlarının belirlenen niteliklere sahip olmasını oldukça önemli buldukları ve kendi bireysel ses, piyano ve bireysel çalgı öğretim elemanlarının bu niteliklere sahip olduklarını düşündükleri ortaya çıkmıştır. Anahtar Sözcükler: Öğretim elemanları, Değerlendirme, Müzik eğitimi, Yeterlilik ABSTRACT MUSIC TEACHER CANDIDATES’ EVALUATIONS OF THE PROFESSIONAL SUFFICIENCY OF THEIR INSTRUCTORS This research aims to determine the level of professional sufficiency of individual sound, piano and instrument teachers and also the degree of importance that music teacher canditates gave to faculty members’ having the determined qualities, according to the music teacher canditates studying at Music Education Departments of Fine Arts Teaching Departments of Faculties of Education. Survey method was used in the research. The sample of the study comprises 204 third and fourth grade music teacher canditates studying at Music Education Departments of Fine Arts Teaching Departments of Education Faculties of Marmara University, Pamukkale University, Gazi University, Gaziosmanpaşa University and Onsekiz Mart University. The data was gathered by utilizing the ‘’Faculty Member Evaluation Questionnaire‘’ developed by the researcher. According to the results of the research, music teacher canditates, in general, have positive assessments upon the levels of individual sound, piano and instrument teachers’ sufficiency in their professions as teachers, being open to self- development, being role models to students, using teaching methods, informing students about the aims of the course, creating the content of the course, determining the elementary level of the course, evaluating the time of the course, evaluating the course, leading students to the activities out of lesson, paying attention to the individual differences of students. Also, music teacher canditates found it rather important that their instructors have the determined qualities and they think that their individual sound, piano and instrument instructors have these qualities. Key Words: Instructors, Evaluation, Music education, Sufficiency