Performans karnesi - bankacılık sektöründe stratejik yönetim ve performans ölçüm sürecinde bir uygulama


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nur Arzu Anafarta

Danışman: TİĞİNÇE OKTAR

Özet:

PERFORMANS KARNESİ- BANKACILIK SEKTÖRÜNDE STRATEJİK YÖNETİM VE PERFORMANS ÖLÇÜM SÜRECİNDE BİR UYGULAMA Günümüzde rekabet koşullarının yoğunlaşması ile birlikte işletmelerin başarılı olabilmeleri etkin bir stratejik yönetim ve performans ölçüm sistemine sahip olmalarına bağlıdır. Doğru seçilmiş, işletme fonksiyonlarına ve amaçlarına uygun olarak tasarlanmış ve başarıyla uygulanan bir performans ölçüm sistemi, işletme performansının rakip işletmelerle karşılaştırılmasına, bilgi akışına ve işletmenin gelişmesine olanak sağlar. Geçmişten günümüze sürekli bir gelişim ve değişim içinde olan birçok performans ölçüm sistemi kullanılmaktadır. Finansal göstergelere dayanan geleneksel performans ölçüm yöntemleri, işletmelerin bağlantılı oldukları müşterileri, çalışanları, tedarikçileri ve hissedarları ile olan ilişkilerini, taşıdıkları riskleri ve gelecekte var olma potansiyellerini yansıtmazlar. İşletmenin gelecekteki pazar payı, gelir yaratma kapasitesi hakkında fikir vermezler. Özellikle Bankaların da içinde yer aldığı ve finansal olmayan varlıkların, büyük önem taşıdığı hizmet sektöründe işletme performansının ölçümünde hem finansal, hem de finansal olmayan göstergelerin birlikte dikkate alınması doğru bir yöntem olacaktır. Çünkü; Çok boyutlu bir performans ölçüm sistemi olan Performans Karnesi, işletme faaliyetlerinin finansal boyut dışında farklı boyutları ile değerlendirilmesine olanak tanımaktadır. Performans Karnesi çok boyutlu bir performans ölçüm modeli olup, temelde dört boyutu bulunmaktadır. Bunlar; finansal boyut, müşteri boyutu, içsel süreçler boyutu ve öğrenme ve gelişme boyutudur. Yöntem, finansal ve finansal olmayan amaç ve ölçütleri neden-sonuç ilişkisi içinde dengeli bir şekilde işletme stratejisine yansıtmaktadır. Çalışmada 1990’lı yıllardan itibaren kullanılmaya başlanan bir stratejik yönetim ve performans ölçüm modeli olan Performans Karnesi tanıtılmış ve ülkemizde Bankacılık sektöründe faaliyet gösteren bir Bankanın Merkezi Operasyon Krediler Biriminde tasarımı ve uygulaması yapılmış, uygulanabilirliği değerlendirilmiş ve etkin bir şekilde uygulanabilmesi için yol haritası verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Stratejik Yönetim, Performans Ölçümü, Performans Karnesi, Finansal ve Finansal Olmayan Göstergeler ABSTRACT BALANCED SCORECARD- AN APPLICATION IN BANKING SECTOR IN THE PROCESS OF THE STRATEGIC MANAGEMET AND PERFORMANCE MEASUREMENT In the growing competitive conditions, the businesses need to have an effective strategic management and performance measurement system. Successfully designed and implemented an effective performance measurement system, the organization’s performance comparison of competing businesses, and allows rapid feedback. Past and present are in constant development and change, many performance measurement system is used. Traditional financial indicators do not show the relations between the customers, employees, shareholders and the internal processes to the business and also do not reflect the risks involved. They also do not show the future profitability of the business, do not give an idea about the future market share. Banksinparticular,wherethegreat importanceofcustomer satisfaction and the other non-financial indicators andbusinessperformanceinthe service sectorso,in the measurement offinancial, non-financial indicatorsas well asan accurate methodwould betaken into accounttogether.Therefore,multi-dimensionalperformance measurement systems, allows evaluation of all aspects of business activities. Balanced Scorecardisa multi-dimensionalperformancemeasurement model,there arebasicallyfour dimensions; which are, financialperspective,customer perspective, internal processes perspective andlearning and growth perspective. Financial and non-financial indicators of cause - effect relationships in a balanced way reflect the business strategy. In this studythePerformance Scorecardmodel which began to be used as a strategic management and performance measurement tool by the 1990’swas introducedand the applicabilityof the model in the strategic management and performance measurement process in a bank division was evaluated. This study is given a map for effectively designing and implementing a performance measurement system in a bank division. Keywords: Strategic Management, PerformanceMeasurement, BalancedScorecard, Financial andNon Financial Indicators