Cumhuriyet’in ilk yıllarında (1926-1958) talim ve terbiye kurulu’nun coğrafya eğitimi ile ilgili aldığı kararların değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Kılıç

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Cumhuriyet’in ilk yıllarında (1926-1958) talim ve terbiye kurulu’nun coğrafya eğitimi ile ilgili aldığı kararların değerlendirilmesi Bu çalışmada, 22 Mart 1926 tarihinde 789 sayılı kanunun 28 Mart 1926 gün ve 3393 sayılı yönetmeliği gereğince Bakanlığın en yakın ilmi ve danışma organı olarak kurulan "Talim ve Terbiye Kurulu" nun 1926-1958 yılları arasında “Coğrafya Eğitimi” ile ilgili aldığı kararların tespiti ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 1926 yılında kurulan Türk milli eğitim sisteminin öğretim programlarını, ders kitaplarını ve bütün eğitim -öğretim araçlarını belirleyen, yönlendiren ve Türk toplumunun ihtiyaçları doğrultusunda gelecek kuşakların yetişmesi ve eğitilmesi için temel hedef ve kararları tespit eden Talim ve Terbiye Kurulu BaĢkanlığı (TTKB)’ nın 1926-1958 yılları arasında “Coğrafya Eğitimi” ile ilgili aldığı kurul kararlarını kapsamaktadır. 1926-1958 yılları arasında “Coğrafya Eğitimi” ile ilgili alınan kurul kararları kendi içerisinde; müfredat programları, ders kitapları, Avrupa’ya tahsile gönderilen öğrenciler ve diğer konular olarak gruplandırılmıştır. Böylece, “Coğrafya Eğitimi” ile ilgili kararların genel bir çerçevesi çıkarılarak değerlendirmeler yapılmıştır. Bu çerçevede 1926-1958 yılları arasında “Coğrafya Eğitimi” ile ilgili alınan kurul kararlarının genel olarak hangi amaca ve ihtiyaca yönelik olarak hazırlandığı incelenmiştir. AraĢtırmada nitel veri toplama yöntemlerinden birisi olan “Doküman incelemesi” veri toplama yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırma, verilerin yazılı kaynak ve arşiv belgelerinden elde edilmesi nedeniyle literatür taraması modelindedir. Anahtar sözcükler: Talim ve Terbiye Kurulu, Coğrafya Eğitimi. ABSTRACTS Interpretatıon of the educatıon polıcıes on geography educatıon regulated by board of educatıon ın te earlıest years (1926-1958) of new Turkısh republıc In this study, the determination and evaluation of the regulations made between 1926 and 1958 about Geography Education regulated by the "Board of Education" which was established by Education Ministry pursuant to 3393 numbered regulation at 28th March, 1926 with 789 numbered law at 22nd March of 1926 were aimed. Research covers that The Board of Education (TTKB), which was founded in 1926, determine all educational curricula, textbooks and -Teaching tools of the Turkish national education system and is directing Turkish communities in the education of future generations to meet the needs of and Training which identified the major goals and resolutions made between 1926 and 1958 for "Geography Education". Decisions made by the Board of Education related to "Geography Education" between 1926-1958 was classified into three categories to be curricula programs, text books, students send abroad for research and other related contexts in their own regulations. Thus, some assesments were concluded in a general framework on the "Geography Education". Therefore, the decisions made by the Board of Education between the years 1926-1958 related to "Geography Education" were investigated whether what reason and needs for these decisions were taken. In the study, "Document Review" data collection method which is one of the qualitative data collection methods were used. The research was performed to be literature survay using written sources and archival data. Key Words : Board of Education, Geography Education