Türkiye'de müzik endüstrisi'nin gelişimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SARP BAĞCAN

Danışman: AYŞE BİLGE GÜRSOY

Özet:

Endüstri devrimi ile birlikte 19. yüzyıldan itibaren müzik endüstrileşme sürecine girmiştir. Bu döneme değin kendi kültürel özünü önemli ölçüde korumuş olan müzik, (oluşan) yeni sosyo-ekonomik sınıfların zevk ve beğenilerine uygun düşecek şekilde yeniden-üretilmeye başlanmıştır. Bu dönemde ulaşılan ulus-devlet yapısı ve rasyonel şehir hayatı içerisinde yeniden üretilen kültür ve müzik, toplumların ülke düzeyinde sahip oldukları kültür ve popüler müziğe dönüştürülmektedir. Tezin ikinci bölümünde müzik endüstrisini sırasıyla ulusal ve küresel düzeye taşımış olan ABD’nin genel sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi ve endüstriyel yapısı irdelenmektedir. Amaç, dünyanın bu alandaki en ileri endüstrisinin bugüne nasıl geldiğini anlatmaya çalışmaktır. Ayrıca ABD’nin endüstride geldiği bu en uç nokta, endüstrinin gelecekteki seyri hakkında fikir verebileceği gibi Türkiye’deki müzik endüstrisinin dünya ölçeğinde bulunduğu düzeyi görebilmek için bir referans oluşturmaktadır. Üçüncü bölümde Türkiye’deki müzik endüstrisinin gelişimi ele alınmaktadır. Bu süreçte daha net bir değerlendirme yapabilmek için Türkiye’de müzik endüstrisini etkileyen sosyal, siyasal, ekonomik, endüstriyel ve kültürel oluşumların dünyada en etkin durumda olan ABD müzik endüstrisi ile iyice benzeşmeye başladığı 1980’lerden günümüze uzanan gelişmeler izlenmektedir. Türkiye’nin eksikliklerine rağmen bir müzik endüstrisine önemli ölçüde kavuştuğu görülmektedir. Dördüncü bölümde ise, dünyada kültürlerin ve müziğin yaygınlaşmasını önemli ölçüde sağlayan eğlence ve iletişim araçlarının teknolojik gelişimi ele alınmıştır. İnsan, dijital araçlar ve internet ile kendine sanal bir evren yaratmıştır. Endüstrinin vardığı meta düzeyinde somut olan sürekli yeniden-üretim sistemine, bu sanal evren ile soyut bir sistem daha eklenmiştir. Tüketici de artık katılımcılığı ile sistemin bir üreticisi olmuş, müzik de artık her şey gibi sonsuz kere yeniden üretilmeye başlanmıştır. ABSTRACT Along with the Industrial Revolution, beginning with the 19th century music has entered to an industrialization process. The music, which has mostly protected its own cultural essential up to this period, has been reproduced according to the taste and liking of the new (formed) socio-economic classes. At this period the culture and music, reproduced within the existing nation-state structure and rational city life, has been transformed to the culture the community have throughout the country level and to the popular music. In the second part of the thesis, the general social, cultural, economical, political and industrial structure of USA which has carried the music industry to national and universal level has been studied. The purpose is to explain how the most advanced industry of the world in this area has reached its today’s point. Also the most top point the USA has reached in the industry, besides giving an idea in the future of the industry, can be a reference to see the level of the Turkish music industry in the world scale. In the third part, the development of the music industry in Turkey has been evaluated. Within this process, in order to make a clear evaluation, the developments from 1980s, when the social, political, economical, industrial and cultural factors effecting the music industry in Turkey resemble rather well with the USA music industry where these factors are the most active in the world, until today must be observed. In the forth part, the technological development of the entertainment and communication devices which provide the widespread of the cultures and music at an important level in the world has been evaluated. Human beings have created a virtual universe for themselves with digital devices and internet. At the product level the industry has reached, with this virtual universe an abstract system has been added to the concrete continuous reproduction system. With the participation the consumer has become a producer of the system and the music, similar to other things, has started to be infinitely reproduced.